4. července 2007
Ministři dopravy členských zemí Evropské unie se na společném červnovém jednání v Lucemburku shodli na stanovení nových inspekčních režimů pro téměř všechny kategorie námořních plavidel v přístavech zemí Evropské unie. Nový návrh směrnice o státních kontrolách v přístavech (5632/06) předpokládá zpřísnění kontrol lodí, které některou normu nesplňují.
O četnosti kontrol rozhoduje rizikový potenciál plavidla. Každý členský stát má za povinnost prověřit nejméně 95 procent lodí prioritního rizikového stupně I, u zbylých kategorií Evropská unie požadovanou kvótu kontrol stanovila na 90 procent. Dosud platila povinnost zajistit kontrolu u pouhých 25 procent lodí. Plavidlům s vysokým stupněm rizikovosti by mohl být udělen zákaz přístupu do všech přístavů Evropské unie, který bude možné za
určitých podmínek po 36 měsících zrušit.
Ministři dopravy se rovněž shodli na dvou dalších směrnicích třetího balíčku opatření ke zlepšení bezpečnosti na moři (Erika III), které se týkají technických šetření nehod v námořním provozu (6436/06) a harmonizace bezpečnostních systémů na lodích (5171/06).
Důležitým bodem bylo dále rozhodnutí o budoucnosti evropského satelitního navigačního systému Galileo, který se má do roku 2012 stát projektem financovaným výhradně z veřejných rozpočtů. Evropská komise by měla v říjnu předložit modely jeho financování.
Ministři dopravy Německa, Nizozemska, Švýcarska a Rakouska podepsali také memorandum o porozumění, jehož jádrem je dohoda o vzájemném uznávání licenčních povolení pro vagony a lokomotivy. Odpadne tak zdlouhavé a drahé opakované prověřování. U nových kolejových vozidel se předpokládá úspora 70 procent, u starších kolem
50 procent.
n