ESPO předložila poznámky k připravované přístavní politice

Evropská unie

Evropská organizace námořních přístavů (ESPO) netrvá na tom, aby budoucí přístavní politika Evropské unie obsahovala zákonné iniciativy Evropské komise. Vyplynulo to ze zasedání členů organizace, které se konalo na počátku června ve Stockholmu. Oba odmítnuté liberalizační balíčky námořních služeb (viz DN 5/06) podle ESPO názorně ukázaly, že chod evropských přístavů a úpravy přístavního sektoru pomocí zákonných opatření jsou obtížně slučitelné. Místo snahy o jejich zavádění by proto měla Evropská komise podle ESPO věnovat větší pozornost uplatňování současných zákonných opatření a vytváření nových koncepcí zastavit. ESPO vypracovala pět klíčových programových bodů, které by Evropská komise měla v krátké době, během níž by k nim měl proběhnout konzultační proces, rozpracovat a dále prohloubit v budoucí přístavní politice EU. Za prvé je podle ESPO nutné vytvořit jasný rámec pro poskytování státní finanční pomoci přístavnímu hospodářství. Za druhé je nutné zajistit pokračování ekonomického rozvoje přístavů. K zachování trendu je nezbytné vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu, která by spojovala přístavy s vnitrozemím. Mělo by se tak dít v rámci strategie budování transevropské sítě (TEN). Kromě toho je třeba také zohlednit důsledky ekologického zákonodárství pro přístavní hospodářství. Dále je podle ESPO nezbytné odstranit úzká hrdla, k nimž patří například technickonautické služby, přebujelá byrokracie či kontroly a neefektivní vnitrozemské přepravy. Za čtvrté požaduje ESPO kodifikovat udělování licencí prostřednictvím směrnic. V první fázi by Evropská komise měla provést analýzu stávajícího stavu a poskytnout přístavům potřebné instrumenty, aby mohly směrnice řádně uplatňovat. Za páté by evropské přístavy měly prostřednictvím vzájemné výměny osvědčených praktik samy zlepšovat svou konkurenceschop­nost. Evropský svaz rejdařů ECSA požadavky ESPO podpořil. „Následný konzultační proces by však neměl vést k tomu, že si Evropská komise dá ruce do kapes, upozornil prezident ECSA Lennart Simonsson. Komise by podle něj měla svou aktivitu zaměřit v prvé řadě na tři klíčové oblasti: volný přístup na trh, modernizaci/li­beralizaci přístavních služeb, přístavních kapacit a spojení s vnitrozemím a zvýšení transparentnosti a vytvoření jasných směrnic pro pomoc státu. Evropští rejdaři velmi uvítali, že se Evropská komise rozhodla poskytnout konzultačnímu procesu dostatečný prostor. Do celé věci se rozhodla zasáhnout také Federace soukromých přístavních operátorů (FEPORT). „Je nevyhnutelné, aby se do konzultačního procesu aktivně zapojili všichni aktéři,“ uvedla její prezidentka Cecilia Battistello. „Jestliže se mají změnit pravidla hry, je rozumné zjistit názory hráčů. Přijatelná pravidla by měla být především jasná, i když rozhodčí zůstává nezbytný,“ zdůraznila s narážkou na právě probíhající mistrovství světa ve fotbale.
N

spinner