7. července 2006
Evropská organizace námořních přístavů (ESPO) netrvá na tom, aby
budoucí přístavní politika Evropské unie obsahovala zákonné iniciativy
Evropské komise. Vyplynulo to ze zasedání členů organizace, které se
konalo na počátku června ve Stockholmu. Oba odmítnuté liberalizační
balíčky námořních služeb (viz DN 5/06) podle ESPO názorně ukázaly, že
chod evropských přístavů a úpravy přístavního sektoru pomocí
zákonných opatření jsou obtížně slučitelné. Místo snahy o jejich
zavádění by proto měla Evropská komise podle ESPO věnovat větší
pozornost uplatňování současných zákonných opatření a vytváření
nových koncepcí zastavit. ESPO vypracovala pět klíčových programových
bodů, které by Evropská komise měla v krátké době, během níž by
k nim měl proběhnout konzultační proces, rozpracovat a dále prohloubit
v budoucí přístavní politice EU. Za prvé je podle ESPO nutné vytvořit
jasný rámec pro poskytování státní finanční pomoci přístavnímu
hospodářství. Za druhé je nutné zajistit pokračování ekonomického
rozvoje přístavů. K zachování trendu je nezbytné vybudovat kvalitní
dopravní infrastrukturu, která by spojovala přístavy s vnitrozemím. Mělo
by se tak dít v rámci strategie budování transevropské sítě (TEN).
Kromě toho je třeba také zohlednit důsledky ekologického zákonodárství
pro přístavní hospodářství. Dále je podle ESPO nezbytné odstranit úzká
hrdla, k nimž patří například technickonautické služby, přebujelá
byrokracie či kontroly a neefektivní vnitrozemské přepravy. Za čtvrté
požaduje ESPO kodifikovat udělování licencí prostřednictvím směrnic.
V první fázi by Evropská komise měla provést analýzu stávajícího stavu
a poskytnout přístavům potřebné instrumenty, aby mohly směrnice řádně
uplatňovat. Za páté by evropské přístavy měly prostřednictvím
vzájemné výměny osvědčených praktik samy zlepšovat svou
konkurenceschopnost. Evropský svaz rejdařů ECSA požadavky ESPO podpořil.
„Následný konzultační proces by však neměl vést k tomu, že si
Evropská komise dá ruce do kapes, upozornil prezident ECSA Lennart Simonsson.
Komise by podle něj měla svou aktivitu zaměřit v prvé řadě na tři
klíčové oblasti: volný přístup na trh, modernizaci/liberalizaci
přístavních služeb, přístavních kapacit a spojení s vnitrozemím a
zvýšení transparentnosti a vytvoření jasných směrnic pro pomoc státu.
Evropští rejdaři velmi uvítali, že se Evropská komise rozhodla poskytnout
konzultačnímu procesu dostatečný prostor. Do celé věci se rozhodla
zasáhnout také Federace soukromých přístavních operátorů (FEPORT). „Je
nevyhnutelné, aby se do konzultačního procesu aktivně zapojili všichni
aktéři,“ uvedla její prezidentka Cecilia Battistello. „Jestliže se mají
změnit pravidla hry, je rozumné zjistit názory hráčů. Přijatelná
pravidla by měla být především jasná, i když rozhodčí zůstává
nezbytný,“ zdůraznila s narážkou na právě probíhající mistrovství
světa ve fotbale.
N