10. prosince 2010
Obor kontejnerové námořní dopravy se po světové hospodářské krizi zotavuje. Zatímco loni zaznamenal propad o 10 procent, letos by podle evropského rejdařského svazu ECSA měl naopak vykázat nárůst o 8,5 procenta. Především doprava mezi Evropou a Asií od počátku roku výrazně posiluje.
„Nyní nezbývá než doufat, že přebytek kapacit v námořní dopravě již nebude dále růst,“ uvedli při prezentaci výroční zprávy svazu na konci září v Bruselu prezident ECSA Marnix van Overklift a generální tajemník ECSA Alfons Guinier. Oba manažeři apelovali na evropské instituce, aby co nejrychleji přijaly slibovanou námořní strategii pro období do roku 2018.
„V čase krize jsou dlouhodobé strategie klíčovým předpokladem pro jistotu dalších kroků,“ zdůraznil Marnix van Overklift.
Součástí evropské námořní strategie má být odstranění celních procedur a dalších zbytečných formalit v námořní dopravě mezi členskými státy Evropské unie. ECSA doufá, že koncem loňského roku dohodnutý systém Authorised Regular Shipping Service bude zahrnut do prováděcího nařízení nového evropského celního zákoníku. Svaz také věří, že stále ještě existuje možnost, že skenování každého příchozího kontejneru, které od 1. července roku 2012 plánují USA, nahradí „nějaké praktičtější řešení“. ECSA jednoznačně podporuje snahy Evropské unie, aby kontroly kontejnerů probíhaly na základě cílené analýzy rizik. Evropští rejdaři by uvítali, kdyby Evropská unie rovněž pokročila v jednáních s Čínou a Indií o zjednodušení námořní dopravy. Pro ESCA má zásadní význam skutečnost, že boj proti pirátským útokům na obchodní plavidla dostává mezinárodní rámec a na spadnutí je přijetí globální strategie. „Domníváme se však, že náklady by neměli nést sami rejdaři,“ konstatoval Alfons Guinier.
Evropská flotila roste
Svaz ve výroční zprávě vyzdvihl důležitost námořní dopravy pro světový obchod i Evropskou unii: 90 procent vnějšího obchodu a 40 procent vnitřního obchodu Evropské unie se podle něj realizuje po moři. Obchodní flotila zemí Evropského hospodářského prostoru (Evropské unie a Norska) se v poslední době výrazně rozšířila. K 1. červenci zahrnovala 15 096 lodí s přepravní kapacitou 289,70 milionu tun (tdw), zatímco ještě loni ji tvořilo jen 9959 plavidel. Podíl Evropy na celosvětové tonáži, který dosáhl v roce 2004 s 26,1 procenta dosavadního maxima, se meziročně snížil z 23,5 na 22,8 procenta. Do statistiky ovšem nejsou zahrnuty lodě, které evropští rejdaři provozují pod cizími vlajkami.
Nejvýznamnějším evropským „námořním“ národem je s velkým náskokem Řecko s 1552 loděmi (71,75 milionu tdw), po něm následují Malta, Kypr, Norsko, Velká Británie, Norsko a Německo. Průměrné stáří lodí evropské flotily nepřesahuje deset let.