11. července 2015
COSCON Central Europe poskytuje ve střední Evropě služby jako univerzální agent pro jednoho z největších světových operátorů kontejnerové námořní dopravy COSCO Container Lines. Společnost je součástí čínského rejdařství a logistické skupiny COSCO Group. V České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku nabízí pravidelné spoje pro přepravu kontejnerů do celého světa. Se zástupcem ředitele COSCON Central Europe Milanem Prudičem jsme hovořili nejen o dobrých výsledcích společnosti v uplynulých měsících, ale také o aktuálních trendech v kontejnerové přepravě.
„Jak si vedla společnost COSCON Central Europe v uplynulém roce?“
„Dařilo se nám a dosáhli jsme dobrých výsledků. V loňském roce jsme v regionu střední Evropy, tedy ve všech čtyřech zemích, které má COSCON Central Europe na starosti – v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku – přepravili kontejnery v objemu zhruba 57 tisíc TEU. Letos máme naplánováno přes 63 tisíce TEU. A vedle růstu přeprav mi dělá radost i zvyšující se počet zaměstnanců – dnes je nás ve firmě pro střední Evropu už třicet osm.“
„Představují pro vás uvedené čtyři země jednotný prostor, nebo jsou z hlediska vašich služeb odlišné?“
„Pro nás jsou rozhodně dosti odlišné. Například v České republice a také na Slovensku jsme zaznamenali jako trend změnu toků zboží. Zatímco importy stagnují, nebo dokonce klesají, exporty například přes Hamburk naopak rostou. A musím říci, že výsledky v exportu předčily naše očekávání. Poměrně výrazně to změnilo situaci v našem hospodaření s kontejnery na vnitrozemských depech. Dříve jsme v některých obdobích roku měli kontejnerů přebytek, v současnosti pracujeme na tom, abychom měli kontejnerovou bilanci vyrovnanou. V Maďarsku je poměr mezi exportem a importem zhruba stejný. V poslední době zde ovšem vyrostla vysoká konkurence v přepravách přes přístav Koper. Zatímco dříve se naprostá většina zboží do Maďarska vozila přes Hamburk, dnes prakticky všechno putuje přes Koper. To pochopitelně spolu s nárůstem lodní kapacity v přístavu tlačí na ceny, a Maďarsko tak začalo být docela složitým trhem. Velmi specifická situace je v Rakousku, které představuje dominantní speditérský trh s minimálním počtem přímých zákazníků.“
„Co způsobilo, že v kontejnerové přepravě roste export?“
„Není to jedna příčina. Zvýšené exportní přepravy se netýkají nových komodit, které by přišly na přepravní trh. Spíše bych řekl, že dnes vozíme ve vyšších objemech tradiční zboží, a zejména se zvýšily přepravy v rámci Evropy. To, co se v Evropě dříve vozilo po silnici či železnici, nyní přechází v relativně velkém procentu na lodě. Pro rejdaře tak začíná být velmi zajímavá i přeprava v rámci Evropy, ze severu na jih, ze středoevropského regionu do Turecka a podobně. Hodně přeprav také táhne obchod se Spojenými státy a čím dál více zboží se vozí z Evropy na Dálný východ. Pozitivní dopad má také kurz mezi eurem a dolarem.“
„Znamená pro COSCON růst přeprav také zavedení nových služeb?“
„Neplánujeme v tuto chvíli zavádět zcela nové produkty, protože to, co již nabízíme, odpovídá tomu, co po nás zákazníci chtějí. Cestu k rozšiřování služeb vidíme spíše v nabídce většího počtu odjezdů lodí, aby se zákazník nemusel obávat, že když nestihne loď, bude muset platit skladné. To dnes pokládáme za základní trend. Naopak se neobjevuje tlak na větší rychlost lodí, přestože v minulosti se kvůli cenám paliva lodní doprava zpomalovala.
Další cestu rozvoje pro COSCON představuje růst počtu zaměstnanců. Přijímáme nové lidi, protože chceme posilovat péči o zákazníky. Nejdeme cestou outsourcingu zákaznických služeb ani tyto služby nepřesouváme do levnějších zemí, což je dnes u některých rejdařů trend. Trváme na tom, že COSCON v každé zemi poskytuje svým zákazníkům všechny služby, od příjmu objednávek až po fakturování. A naši zákazníci tak mají vše na jednom místě.“
„Mateřská skupina COSCO se angažuje v řeckém přístavu Pireus. Jaké jsou plány na využití tohoto přístavu?“
„Cílem investic COSCO do Pirea nejsou primárně přepravy do evropského vnitrozemí. Řecký terminál je pro COSCO zajímavý především jako hub pro překládku kontejnerů mezi loděmi. Samozřejmě, že investice do Pirea vedou i k zamyšlení nad dalším možným využitím. Jednou z možností může být například dis-tribuce zboží do finálních destinací i v jihovýchodní a střední Evropě. Pro některé zákazníky je totiž důležitější čas než peníze. A potom dává smysl, aby se kontejnery posílané například z Číny vyložily již v Pireu, neboť doba jejich přepravy do střední Evropy se tak výrazně zkrátí, než kdyby se vezly třeba až do Hamburku. K úspoře dochází v importním i exportním směru, rozdíl může činit až týden a někteří zákazníci jsou ochotni si za to připlatit. COSCO je první rejdař, který tuto atraktivní alternativu pro středoevropský trh nabízí.“
Pavel Toman