1. června 2013
Francouzští rejdaři vyjádřili v otevřeném dopise francouzské vládě obavu o budoucnost národní obchodní flotily, která čelí stále tvrdší konkurenci. Na dubnové výroční valné hromadě v Paříži vládu vyzvali k větší podpoře sektoru. Ve Francii působí zhruba stovka domácích rejdařství provozujících 1100 lodí, z nichž je však jen asi 600 registrováno pod francouzskou vlajkou. Počet plavidel francouzské flotily se každým rokem snižuje, loni ubylo dalších třicet lodí.
Svaz francouzských rejdařů Armateurs de France připomněl, že odvětví s celkovým ročním obratem 14,6 miliardy € zajišťuje na 305 tisíc pracovních míst. Svaz sdružuje 50 členů, kteří dohromady představují 80 procent výkonu francouzské námořní dopravy. Pro zajištění budoucnosti sektoru postrádají rejdaři konkrétní kroky kabinetu. Za nejnutnější považují zajištění ochrany obchodní flotily před dalšími pirátskými útoky. Francii stále totiž chybí zákon, který by umožňoval nasazení soukromých bezpečnostních služeb na moři. Francouzské válečné námořnictvo sice pro boj s piráty vyčlenilo speciální jednotky, avšak kvůli nedostatku personálu nemůže realizovat až čtvrtinu kontraktů. „Pro rejdaře je to značný rizikový faktor. Raději přecházejí pod jinou vlajku, jejíž stát využití soukromých agentur povoluje. Bezpečnost musí být prvořadá, bez ní nelze vůbec přepravy plánovat,“ zdůraznil prezident svazu Raymond Vidil.
Příliš přísné normy emisí síry
Rejdařům dále vadí také přísnější normy pro sirné emise, které mají nabýt účinnosti počátkem roku 2015. Svaz podrobil francouzskou vládu kritice za to, že se v Bruselu nepokusila normy zmírnit, nebo alespoň vyjednat posunutí termínu na pozdější dobu, kdy budou k dispozici spolehlivá zařízení pro čištění výfukových zplodin. Použití nízkosirné nafty v ceně 1000 € za tunu (dnešní standardní lodní nafta stojí 600 €/t) není podle rejdařů řešením, protože vyšší ceny by trh námořní dopravy neakceptoval. A za třetí požaduje Armateurs de France rozšíření zákona z roku 1992, jenž v zájmu uchování energetické soběstačnosti země stanovuje minimální počet tankerů plujících pod francouzskou vlajkou. Nově by se měl podle svazu vztahovat vedle tankerů na přepravu ropy také na lodě přepravující ropné produkty.