23. září 2013
Polský přístav Gdaňsk loni odbavil téměř 930 tisíc TEU a v nejnovějším žebříčku britského magazínu Container Management se tak umístil na 112. místě pořadí největších světových kontejnerových terminálů. Baltský přístav se úspěšně etabloval na trhu kontejnerové plavby během relativně krátké doby: dohoda o výstavbě hlubokovodního kontejnerového terminálu DCT byla podepsána teprve v lednu roku 2004.
Za prvních šest měsíců letošního roku DCT odbavil 565 633 TEU. Je tak již téměř jisté, že se mu letos podaří atakovat hranici 1,1 milionu TEU. Rychlý růst DCT se opírá o příznivou polohu, ale především ambiciózní program gdaňské přístavní správy. Výhledově by se Gdaňsk měl usídlit v TOP 100, elitní skupině nejvýkonnějších světových přístavů. Hlavní konkurenční výhodou gdaňského přístavu jsou dlouhodobé stabilní kontrakty s liniovými rejdařstvími na přepravu zboží z Dálného východu. Gdaňsk je pevnou součástí služby AE 10 rejdařství Maersk Line, která přístavu po nasazení obřích kontejnerových lodí třídy Triple-E (s přepravní kapacitou 18 tisíc TEU) zajistí pravidelné dodávky kontejnerizovaného zboží.
Připlula i Maersk Mc-Kinney Moller
Výrazný milník v tomto směru pro přístav představoval letošní 21. srpen, kdy hlubokovodní kontejnerový terminál DCT přijal k odbavení největší kontejnerovou loď světa – Maersk Mc-Kinney Moller s kapacitou 18 tisíc TEU. Pro relativně mladý kontejnerový přístav je zastávka obřího plavidla na trase z Asie do Evropy dosavadním vyvrcholením snah o zařazení mezi významné námořní přístavy nejen na Baltu, ale v celé Evropě. Na slavnostním přivítání čtyřsetmetrového obřího plavidla předsedkyně představenstva gdaňské přístavní správy Dorota Rabenová zdůraznila, že úspěch přístavu otevírá prostor pro další investory v této lokalitě.
Správa čeká dobrý rok
V celkovém objemu překladu kontejnerizovaného i nekontejnerizovaného zboží by měl letos Gdaňsk podle přístavní správy velmi pravděpodobně překonat výkony z roku 2011, který byl čtvrtý nejlepší v celé dosavadní historii přístavu. Zcela určitě již výrazně překročí hodnoty loňského roku, kdy se v něm přeložilo téměř 30 milionů tun zboží v hodnotě 140 miliard PLN. Uhlí, které v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století gdaňskému překladu dominovalo, na zahraničních trzích rychle ztrácí na atraktivitě. Celkový objem dovozu a vývozu uhlí přes Gdaňsk se loni dále mírně snížil na 1,9 milionu tun. Ke konci letošního června však objem překladu uhlí opět dosáhl 2,7 milionu tun, z toho dvě třetiny tvořil export. Terminál pro překlad paliv Naftoport během prvních šesti měsíců letošního roku odbavil téměř 4,5 milionu tun. Výsledek představuje polovinu objemu za celý loňský rok, takže lze předpokládat minimálně udržení loňské úrovně.
Další nové investice
Rozvoj přístavu podpoří i další nové položky rozsáhlého investičního programu. Na počátku letní sezony již přístav otevřel nový terminál na překlad suchého hromadného zboží GBT. Koncem letošního roku má být uvedeno do provozu zařízení na překlad a skladování hluboko zmrazených ryb, které bude provozovat Northwest Atlantic Fishery Organisation. Dlouhodobě se v Gdaňsku připravuje také výstavba nového terminálu na překlad ropných produktů nizozemské společnosti NOBA.