28. listopadu 2015
Uplynulých devět měsíců bylo pro Gdaňský přístav mimořádně příznivým a úspěšným obdobím nejen z hlediska objemu přeloženého zboží, ale také událostí, které se v brzké době projeví v přístavním areálu. Jedná se o nedávno podepsanou smlouvu o dlouhodobém pronájmu se společností OT Logistics, která brzy zahájí výstavbu hlubokovodního terminálu pro hromadné substráty v Gdaňském přístavu.
Posledních devět měsíců je také obdobím, v němž byly zahájeny investiční práce v rámci rozšíření kontejnerového terminálu DCT a rozestavění intermodálního kontejnerového terminálu ve Vnitřním přístavu na štětínském nábřeží a také byla odstartována výstavba chladírny pro skladování hluboce zmrazených výrobků v zázemí terminálu DCT nebo konečně byla zahájena analyticko-koncepční etapa výstavby Vnějšího/Centrálního přístavu.
Jedním slovem, uplynulá tři čtvrtletí v přístavu byla plná důležitých událostí nejen infrastrukturálního, ale také obchodního charakteru. Tak jen pro připomenutí, v polovině roku Gdaňský přístav po sečtení prvního pololetí zaznamenal nárůst překládek zboží o 11,8 procenta, zatímco nyní lze již mluvit o růstu o +13,6 procenta. Z hlediska dynamiky je to druhý nejlepší výsledek mezi hlavními námořními přístavy v oblasti Baltského moře. Pokud další část roku bude generovat podobnou úroveň překládek, není vyloučeno, že letošní rok uzavře Gdaňský přístav dokonce na úrovni 35 milionů tun.
Než však k tomu dojde, je třeba říci, že během uplynulých tří čtvrtletí tohoto roku byly překonány další rekordy, mimo jiné v překládce kapalných paliv a kusového zboží, včetně v kontejnerech v tonážním objemu. Nikdy dříve Gdaňsk nedosáhl tak dobrých výsledků v tomto rozsahu za devět měsíců tohoto roku. Jen samotných paliv se v Gdaňsku přeložilo více než 11 milionů tun (11 127 320 tun), čili tolik, kolik ještě před dvěma lety, tedy v roce 2013, jich bylo přeloženo během celého roku. Je to výsledek téměř o 30 procent lepší než v minulém roce, který patřil k velice úspěšným, protože byl historicky druhý s nejlepším výsledkem v rámci překládek kapalných paliv v Gdaňsku.
Gdaňské překládkové terminály dosáhly skvělých výsledků také v uhlí. Zásluhu na 28,5procentním nárůstu obratu s uhlím na gdaňských nábřežích má pružný provoz terminálu pro suché hromadné substráty. Nižší dvouprocentní růstová dynamika byla zaznamenána ve skupině kusového zboží. Avšak se zohledněním velmi těžkého roku pro lodní dopravu kusového zboží, zejména kontejnerovou dopravu, takový výsledek nepochybně vzbuzuje optimismus. Přitom si zvláštní pozornosti zasluhuje tonáž kontejnerizovaných zásilek, která nepatrně překročila výsledek loňského rekordního roku téměř o 165 tisíc tun.
Skoro na stejné úrovni jako v loňském roce se udržela překládka obilí, která převládala hlavně ve vývozní relaci. Během tří čtvrtletí se na gdaňských nábřežích přeložilo více než 1,1 mil. tun obilí, což představuje druhý výsledek za loňským rokem v historii přístavu. Největší pokles o 9 procent byl zaznamenán ve skupině ostatních hromadných substrátů, jichž se v Gdaňsku přeložilo 2,5 milionu tun. Stejně jako v předchozích letech polovinu objemu tvořilo kamenivo.
Takto skvělé výsledky letošního roku jsou pro Gdaňský přístav velice milým překvapením z hlediska mimořádně obezřetných plánů, které byly připraveny pro tento rok. Úmluva Marpol, která nabyla platnosti dnem 1. ledna tohoto roku, a pokračující hospodářské sankce EU vůči Rusku naznačovaly opatrný přístup k prognózám pro rok 2015. Avšak devět měsíců letošního roku potvrdilo, že je to už poněkolikáté, kdy Gdaňsk překonává krizové tržní podmínky hladce, ne-li bezpečně. Je pravda, že do konce roku a závěrečného shrnutí zůstalo ještě několik měsíců, nicméně je třeba doufat, že i tento rok vstoupí do historie Gdaňského přístavu jako vydařený a rekordní.
(PR)