2. února 2015
Přelom roku obvykle vybízí k bilancování a formulování plánů do budoucna. Jaký bude rok 2015 pro gdaňský přístav? Vše naznačuje tomu, že prosperita pro polské přístavy teprve začíná. Vynikající výsledky za rok 2014, v němž se podařilo překonat rekordní výsledky z roku 2013, naplňují optimismem ohledně dalšího období, které bude pro gdaňský přístav dobou plnou výzev a nových výhledů.
V tomto roce totiž začaly platit pro Gdaňsk nové, příznivější právní předpisy. Dnem 1. ledna tohoto roku nabyl účinnosti nový zákon, který zásadním způsobem zjednodušuje pohraniční a celní procedury v polských přístavech a zkracuje dobu odbavení zboží na pouhých 24 hodin. Důležitou novinkou bude také prodloužení lhůty pro podání vyúčtování DPH z dovozeného zboží. Nová právní úprava zavádí řešení podobající se těm, která již řadu let úspěšně fungují v německých či nizozemských přístavech.
Nová skutečnost přináší přístavu také nové výzvy. Vynikající hospodářská konjunktura, rostoucí objem překládek, především rostoucí počet zaoceánských linek, o nichž se ještě nedávno mluvilo s úsměvem na rtech v kontextu Baltského moře, jsou dnes v Gdaňsku již skutečností. Možnosti nakládky zásilek určených do Asie, Afriky nebo dokonce Střední Ameriky úspěšně generují významný objem, který je obsluhován právě v Gdaňsku. Mimo jiné díky tomu můžeme nyní mluvit o gdaňském kontejnerovém terminálu DCT jako o současně největším kontejnerovém terminálu v Baltském moři, a to jak z hlediska počtu obsloužených kontejnerů, tak i z hlediska jeho technických parametrů.
Změna kvality obsluhy v gdaňském přístavu a vytvoření nových podmínek a nového námořního zeměpisu v Baltském moři pomalu nachází odraz v gdaňských statistikách. Rok 2014 byl obdobím, ve kterém výrazně stoupl zájem o Gdaňsk ze strany českých klientů. Konkrétně během uplynulého roku vzrostl objem českého tranzitu v gdaňském přístavu až na desetinásobek předchozích hodnot.
Stále více důvěřují Gdaňsku také tuzemští klienti, kteří si čím dál raději vybírají polské přístavy místo německých, mimo jiné nejen z důvodu vynikajících služeb, ale také neexistujícího návalu v polských přístavech, který je ve světě běžný, a skvělého silničního spojení Gdaňsku se sítí tuzemských silnic a dálnicí vedoucí na jih země. Donedávna obtížně přístupný jih Polska je nyní dosažitelný za několik hodin. To vše přispívá k tomu, že o polských přístavech se stále častěji mluví z hlediska oborové zajímavosti a ideálního příkladu účinné operativnosti.
Takový přístup vzbuzuje nejen optimismus, ale otevírá před gdaňským přístavem, největším a nejhlubším polským přístavem, nové výhledy rozšíření vlastních vlivů mimo evropský obzor, zejména v kontextu plánované obchodní dohody mezi Evropskou unií a Spojenými státy. Jedná se zde o Transatlantické obchodní a investiční partnerství (TTIP), ze kterého měřitelný prospěch může získat nejen samotný Gdaňsk, ale mohou z něj především v blízké budoucnosti těžit polští, čeští nebo slovenští podnikatelé. Jedním slovem rok 2015 vypadá slibně. Mimo jiné s myšlenkou na sílící zájem o přístav se nyní v Gdaňsku plánuje celá řada důležitých infrastrukturálních investic za celkovou částku asi 0,5 miliardy €, z nichž část se již realizuje a dosahuje dokonce 40procentní rozestavěnosti.
Na závěr vše naznačuje tomu, že rok 2015 bude pro gdaňský přístav dalším rokem zajímavých výzev, odvážných rozhodnutí, výhledových investic a, doufejme, překládek rekordních stejně jako v minulém roce.
(PR)