12. ledna 2010
Německý přístav Hamburk by měl od začátku roku získávat další námořní zakázky díky nové prorůstové strategii finanční podpory. Strategie předpokládá další rozšíření a modernizaci veřejné infrastruktury. Byla přijata na základě rozhovorů mezi přístavní správou, zástupci Hamburku, provozovateli terminálů, rejdaři, lodivody a logistickými a spedičními podniky.
Konkurence mezi přístavy severní Evropy je obrovská: nizozemské a belgické přístavy lákají rejdaře krizovými slevami a dalšími zvýhodněními. Námořní přeprava a přístavní hospodářství byly navíc finanční a hospodářskou krizí zvlášť citelně zasaženy, uvedl v prosinci hospodářský senátor Hamburku Axel Gedaschko. „Kdo přivede do Hamburku více zakázek, bude nejvíce profitovat,“ představil jednoduché počty ředitel přístavní správy Hamburg Port Autority (HPA) Jens Meier.
Přístav má enormní zájem zejména o návrat tranzitu zboží do celé pobaltské oblasti. Hamburk je sice ve srovnání s Antverpami a Rotterdamem napřed v tvorbě přístavních poplatků a slev a nové zakázky odměňuje rabaty až do výše 50 procent, ale HPA hodlá v nové situaci usilovat o další zvýšení atraktivity přístavu pro tranzitní provoz.
Součástí nové cenové politiky je snížení poplatků. Například loď s kapacitou 8500 TEU, která v Hamburku vyloží v průměru 2560 TEU, platí nově za tranzitní kontejnery v objemu 750 TEU 19 971 € – o pět procent méně než loni. Při dvojnásobném množství je sleva dokonce desetiprocentní.
Systém pobídek pro tranzitní zboží bude platit zatím jen do konce letošního roku.
Ve světě obvyklý postup
Smíšený tarif založený na platbě podle přepravní kapacity plavidla a skutečně přeloženého množství zboží je ve světě obvyklý. S určitou slevou mohou počítat rovněž rejdaři s ekologicky šetrnějšími loděmi. Frank Horch, prezident hamburské hospodářské komory, si od podpůrného balíčku slibuje přínos pro všechny subjekty přístavního hospodářství. Považuje také za důležité, že Hamburk dává trhu jasný signál, jakou váhu přikládá své historické roli „mostu“ mezi Evropou a Dálným východem a „brány“ do střední Evropy a k Baltu.
Přístav nebude zavádět žádný „krizový tarif“ s krátkodobou platností, ale nabídne systémové dlouhodobé řešení, které dává zákazníkům jistotu pro plánování do budoucna, uzavřel Axel Gedaschko.