22. září 2014
Přístav Hamburk dosáhl za prvních šest měsíců celkového překladu 72,6 milionu tun (+6,6 procenta). Přístavu dominoval překlad kontejnerů s 50,7 milionu tun a s výslednými 4,8 milionu TEU (+6,8 procenta). Největší evropské přístavy na severu kontinentu zaznamenávají průměrný nárůst celkového překladu o 1,8 procenta, v překladu kontejnerů 2,6 procenta. Hamburk tak může při zpětném pohledu hlásit nadprůměrný nárůst a na trhu v přepravě kontejnerů zvýšení podílu z 25,7 procenta na 26,7 procenta.
Překlad kusového zboží se s 51,6 milionu tun postaral o nárůst o 8,8 procenta. „Výjimečně silný nárůst vidíme u překladu plných kontejnerů – 4,2 milionu TEU bylo odbaveno přes hamburské přístavní překladiště. To je o 8,2 procenta více než v předchozím roce a více, než bylo kdy v dějinách přístavu přeloženo za první pololetí,“ uvedl Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing e. V. (HHM).
Kvůli podstatnému zpožďování lodí v kontejnerové přepravě o průměrných 70 hodin a více, které postihlo především velké kontejnerové lodě o nosnosti 6000 až 7000 TEU a vedlo k dopravním zácpám na pří-stavních terminálech, musí všechny velké kontejnerové přístavy na pobřeží severní Evropy bojovat s následky tohoto zpožďování. Dopravní proudy navíc ovlivňuje i velký počet stavenišť v přístavu a v okolí Hamburku.
Z pohledu marketingové organizace přístavu je důležité, aby zajištění dosavadní dobré koordinace stavebních prací v přístavu a na hlavních dopravních tepnách přispělo k dosažení rekordního výsledku. „Jak pří-stavní překladní firmy, tak i dopravní podniky působivě dokázaly, že i při dočasném omezení dopravy je možné přeložit větší množství zboží a dopravit ho do vnitrozemí. Již nyní zjišťujeme, že čtyři labské tunely přinesly citelné zlepšení dopravní situace. Také nutné rekonstrukce na Köhlbrandbrücke pokračují dobře a v říjnu budou dokončeny,“ řekl dále Axel Mattern.
Počet velkých kontejnerových lodí stále roste
První polovina roku se také vyznačovala neočekávaným navyšováním množství překladu námořního zboží, které do Hamburku připlouvá na stále větších kontejnerových lodích. V prvním pololetí připlulo do Hamburku 244 velmi velkých kontejnerových lodí (Ultra Large Container Ships) s kapacitou kolem deseti tisíc TEU a více. Počet těchto velkokapacitních lodí se oproti minulému roku zvýšil o 27,1 procenta.
Přístav Hamburk profituje ze stabilního zahraničního obchodu Německa a silné poptávky sousedních evropských zemí. Přes tento důležitý severoevropský přístav se přepravilo v relaci do Číny 1,4 milionu TEU (+12,9 procenta), v indické relaci zaznamenal Hamburk celkem 118 tisíc TEU (+13,2 procenta). Mimořádně dobře se vyvíjí i kontejnerová doprava s Afrikou, která dosáhla 171 tisíc TEU (+33,3 procenta). Týdně odplouvá více než 160 feederových lodí do regionu Baltského moře, z toho 32 do ruských přístavů.
Do konce roku by přístav Hamburk mohl dosáhnout rekordního cíle 145 milionů tun překladu námořního zboží a 9,7 milionu v překladu kontejnerů. Přístav by tak překročil svůj dosavadní rekordní výsledek 140 milionů tun z roku 2008.
(pat)