11. července 2013
Německý přístav Hamburk spustil na začátku června novou online platformu pro rychlejší párování poptávky a nabídky. Systém PORTlog nabízí aktuální kontakty na služby v oblasti skladování, překladu, logistiky a dopravy v Hamburku a okolí. Jen přímo v Hamburku nabízí databáze více než tisíc poskytovatelů skladovacích a logistických služeb. PORTlog představuje podle správy přístavu a organizace Hafen Hamburg Marketing (HHM) mimořádně jednoduchý a účinný nástroj na podporu služeb souvisejících s přístavem.
Vyhledávat v něm lze velmi přehledně podle zadaných kritérií. Zatím lze vyhledávat v němčině a angličtině, do budoucna by měla do jedné z deseti jazykových verzí přibýt i čeština. PORTlog na základě požadavků zákazníka vyhledá seznam poskytovatelů služeb, kteří vyhovují zadaným kritériím. Zadavatel pak může jeho prostřednictvím odeslat na vybraný kontakt standardizovanou poptávku. Vyhledávání je zcela neutrální (bez reklamních preferencí) a bezplatné.
Portál slavnostně spustili hamburský senátor pro hospodářství, dopravu a inovace Frank Horch (uprostřed), předseda představenstva hamburského přístavního podniku HPA Jens Meier (vlevo) a předseda představenstva HHM Axel Mattern během prezentace přístavních služeb na veletrhu transport logistic 2013 v Mnichově.
Česká brána do světa
Přístav Hamburk představuje pro Českou a Slovenskou republiku skutečnou bránu do světa. Kolem 55 procent kontejnerizovaného zámořského zboží z regionu prochází hamburským pří-stavem. K hlavním dovozním artiklům České republiky přes hamburský přístav patří oblečení, elektronické výrobky, ostatní konzumní zboží a autopříslušenství. Z České republiky se přes hamburský přístav nejvíce vyváží řezivo, papír, lepenka, umělé hmoty, autopříslušenství, přístroje k výrobě a distribuci elektrické energie a stavební materiál.
Prostřednictvím Labe a s ním spojených řek a kanálů má Česká republika velmi dobré spojení s celým metropolitním regionem Hamburk. Dobré silniční spojení zajišťuje dálnice E 55 přes Drážďany. Nejdůležitější dopravní spojení nicméně tvoří železnice: po kolejích se přepravuje více než 80 procent veškerého hamburského překladu určeného pro Českou republiku. Mezi přístavem Hamburk a Českou republikou je v současné době každý týden v provozu kolem osmdesáti přímých kontejnerových vlaků mezi vnitrozemskými a přístavními terminály.
V prvním čtvrtletí návrat k růstu
Celkový překlad zboží v přístavu za první tři měsíce letošního předznamenal s 32,8 milionu tun návrat k růstu. Přičinil se o něj především příznivý vývoj překladu zboží hromadného substrátu: se celkem 10,1 milionu tun se zvýšil o 6,3 procenta. Překlad kontejnerů, který univerzálnímu přístavu Hamburk dominuje, nicméně zůstal s 2,2 milionu TEU zhruba na stejné úrovni jako o rok dříve.
(spa)
Delegace českých senátorů navštívila Hamburk. V polovině června přístav Hamburk navštívila česká delegace v čele se senátory Petrem Bratským a Karlem Korytářem, aby získala informace o labské politice a propojení přístavu Hamburk s jeho tradičním zázemím, včetně České republiky. Dalšími významnými hosty byli náměstek ministra dopravy České republiky Jiří Žák a Jan Vlček, pověřený správou českého území v přístavu Hamburk. Jednání na projížďce přístavem se vedle Jürgena Klimkeho, člena Bundestagu za CDU/CSU a předsedy sekce Labe, který českou delegaci do hanzovního města pozval, zúčastnila také předsedkyně představenstva Hafen Hamburg Marketing (HHM) Claudie Rollerová a zástupci Hamburské přístavní správy (HPA) a Hamburg Hafen und Logistik AG (HHLA). Během plavby diskutovali o nutnosti výstavby horního a středního Labe, která by umožňovala trvalou splavnost Labe. Vyměnili si názory i na plánovanou výstavbu plavebního stupně v Děčíně. Hafen Hamburg Marketing plánuje, že letos představí význam výstavby z pohledu hamburské strany. Prezentace se uskuteční v rámci informativního setkání o vnitrozemské plavbě, které se má konat v Praze před českými poslanci a zástupci ministerstva dopravy.