Německo

Hamburk založil centrálu pro koordinaci pohybu obřích lodí

Hamburk založil centrálu pro koordinaci pohybu obřích lodí

Počet obřích lodí, které odbavuje hamburský přístav, v posledních letech soustavně roste. To staví přístavní podniky, rejdařství i úřady před náročné výzvy. Novinkou usnadňující spolupráci všech zainteresovaných složek je systém koordinace námořních terminálů NTK, do jehož působnosti patří centrální provozní zajištění velkých lodí dlouho před vplutím do plavební dráhy Labe. NTK využívá zkušenosti a struktury centrály pro koordinaci feederové logistiky FLZ.

Od roku 2008 vzrostl počet lodí mimořádné velikosti v hamburském přístavu z 621 na 989. Nejde přitom jen o klasické kontejnerové lodě, ale také o výletní osobní plavidla, lodě pro přepravu suchého hromadného zboží a další typy. Při proplouvání přístavním areálem se velká plavidla musí vyrovnat s několika omezeními, například proměnlivou výškou hladiny Labe nebo šířkou plavební dráhy. Pohyb obřích lodí uvnitř pří-stavu je krajně náročný a má vliv i na ostatní provoz. Koordinační systém NTK sleduje plavbu velkých lodí po celé severní Evropě, vyhodnocuje možné kolizní situace a snižuje riziko negativního dopadu na chod přístavu.

Stefan Behn, člen představenstva hamburského přístavního podniku HHLA odpovědný za segment kontejnerů, vyzdvihl zásadní význam NTK: „Systém koordinace námořních terminálů navazuje na úspěšnou práci centrály pro koordinaci feederové logistiky. Obojí je ukázkovým příkladem kooperace. Z práce NTK profitují všichni, přičemž klíčové je, že systém spolupráce je tak funkční, že jednotlivé články přestávají prosazovat své partikulární zájmy.“

Ředitel FLZ/NTK Heinrich Goller dodal, že koordinační centrála sleduje přibližování plavidel přibližně již od Gibraltaru, nejpozději pak od posledního přístavu před Hamburkem. „Jsme schopni rychle rozpoznat možné komplikace a připravit vhodné řešení ve spolupráci s odpovědnými nejvyššími místy. Snižujeme tím zátěž ostatních zainteresovaných, kteří nemusejí řešit situaci izolovaně dvoustrannou komunikací a složitě domlouvat další postup,“ dodal Heinrich Goller. NTK funguje od počátku října, kdy byl spuštěn dvousměnný provoz. Po doplnění personálního stavu by co nejdříve mělo centrum přejít na třísměnný provoz.

spinner