2. ledna 2013
V čele správy německého přístavu Hamburk stojí informatik Jens Meier. Jedním z jeho cílů je i proto přivést nejen Hamburg Port Autority, ale celý přístav na světovou špičku při využívání informačních technologií. Za základní stavební kámen iniciativy považuje projekt Smart Port Logistics.
Řešení logistických procesů Smart Port Logistics představila Hamburg Port Autority ve spolupráci s koncernem Deutsche Telekom a společností SAP letos v listopadu. Jeho cílem je zajistit, aby byly všechny zainteresované subjekty – disponenti, řidiči nákladních vozidel, speditéři nebo například přístavní management – včas informovány o provozu v přístavu, o volných parkovacích místech, o uzavírkách mostů a dalších okolnostech důležitých pro plynulé odbavení.
Informace se budou v rámci projektu odesílat nejen do počítačů, ale prostřednictvím speciálních aplikací i do mobilních zařízení, jako jsou tablety a smartphony. Vysoká míra optimalizace dopravy a logistiky by přístavu měla do budoucna pomoci zvládnout co nejrychlejší odbavování obrovských objemů zboží. „Hledáme způsoby, jak veškeré logistické procesy v Hamburku řídit co nejlépe,“ uvedl k tomu hamburský senátor pro přístav a hospodářství Frank Horch. Jako příklad uvedl nákladní vozidla, která by měla do areálu přístavu vjíždět k odbavení zboží, teprve až když bude loď kotvit v přístavišti.
Úspěšné provozní zkoušky
Páteř projektu Smart Port Logistics tvoří kombinace řešení TelematicOne od Deutsche Telekom a cloudová platforma SAP NetWeaver. Na pilotním testování se podílely spedice Stapelfeldt z Hamburku a kontejnerová služba Glomb z Bremerhavenu. Během tříměsíčního zkušebního provozu využívali řidiči nákladních vozidel mobilní řešení Tablet-PC napojené do informačního systému Smart Port Logistics. Volná parkovací místa poskytovala skupina Hoyer ve svých pobočkách kolem Hamburku.
Zkušenosti z testů jsou velmi pozitivní. Podle jejich účastníků je ovládání systému „velmi snadné“. Vysoce hodnotili také rychlou dostupnost široké škály dat. Smart Port Logistics je původně řešení vyvinuté pro silniční dopravu, ale v budoucnu se s ním počítá jako s univerzální platformou pro všechny druhy dopravy. V úvahu připadá i rozšíření systému na další přístavy, například Bremerhaven. Nejprve však Hamburk musí podrobně zhodnotit všechny aspekty pilotní fáze. Prozatím není jasné, jak by měla vypadat cenová politika pro nový produkt. Pro HPA to však v každém případě znamená, že se z čistého provozovatele přístavu stává komplexnějším podnikem s dalšími zajímavými službami.