4. prosince 2012
HAMBURK (4.12.) – Přístav Hamburk podstatně sníží poplatky pro velké lodě. Hospodářský úřad, Hamburg Port Authority (HPA) a přístavní hospodářství takto reagují na přetrvávající restrikce při plavbě na Labi v oblasti hamburského přístavu.
Cílem je posílit konkurenceschopnost přístavu Hamburk s ohledem na rozhodnutí spolkového správního soudu v Lipsku ve věci úpravy plavební dráhy. V souvislosti s nelehkou situací na mezinárodním námořním trhu poskytovaly především terminály již v minulých letech rejdařům podstatné slevy.
Během plánované akce přístavní správy a poskytovatelů přístavních služeb budou mezinárodní námořní přepravě v roce 2013 navíc poskytnuta následující zvýhodnění:
1. Přístavní poplatky/AGF-rabat: přístavní poplatky pro kontejnerové lodě o výtlaku 110.000 BRZ budou nadále zmrazeny. Pro velmi velké lodě bude zaveden dodatečný tzv. AGF-rabat (AGF=extrémě velké lodě), který povede ke snížení o šest resp. dvanáct procent z přístavních poplatků (rabat pro lodě s délkou nad 360 metrů: 1500 €; rabat pro lodě s délkou nad 390 metrů: 3000 €).
2. Přístavní poplatky/“Transshipment“ rabat: již plánovaný rabat na přístavní poplatky pro překlad „transshipment“ kontejnerů zůstává, začátek platnosti však bude posunut na 1. dubna 2013 a rabat bude zvýšen o 20 procent.
3. Přístavní poplatky/lodní index životního prostředí: pro zvlášť ekologicky orientované lodě bude hranice limitu rabatu zvýšena o přibližně třicet procent z 1500 € na 2000 €. Dodatečný ESI-rabat (Environmental Ship Index) se tak soustřeďuje především na lodě nově uvedené do provozu (třídy ULCS – ultra velké kontejnerové lodě).
4. Přístavní poplatky/roční úprava: pravidelná úprava přístavních poplatků s ohledem na stoupající náklady přístavního provozu, která je plánována na rok 2013 ve výši 1,9 procent, nebude zavedena k 1. lednu 2013, ale posunuta k 1. dubnu 2013; to odpovídá snížení o 25 procent.
5. Další opatření: poskytovatelé přístavních služeb doplní výše uvedená opatření v rámci svých operativních možností. S WSD Nord byla již zahájena jednání o zmrazení poplatků za lodivoda v oblasti hamburského přístavu na 110.000 BRZ.
6. Labský dopravní management: tento management se bude na Labi a v hamburském přístavu ještě více orientovat na požadavky obzvlášť velkých lodí. Zvyšující se počet těchto velkých lodí vyžaduje vedle nasazení nejnovější dopravní techniky také dostatečně velký počet zaměstnanců. Z tohoto důvodu HPA již navýšila počty personálu v plavební centrále. Zvláště tak může být tímto způsobem zlepšována koordinace obousměrného provozu na Labi.
Oddálení úpravy plavební dráhy se týká především kontejnerových lodí nejnovější generace, které mají kapacitu nosnosti více než 10 000 TEU a které plně naloženy nemohou hamburský přístav naplouvat/vyplouvat. „Zvýhodněním poplatků chceme nejen upozornit na to, že máme zájem o udržení každého jednotlivého zákazníka, ale také o vynikající spolupráci s celým přístavním hospodářstvím a že nám záleží na prosperitě přístavu a celé lokality,“ říká senátor hospodářství Frank Horch.