20. prosince 2007
Práce na výstavbě nového přístavu Vuosaari na východě Helsinek úspěšně pokračují. Moderní přístavní komplex, který po dokončení převezme všechny námořní nákladní operace ve finském hlavním městě, začne sloužit již na konci příštího roku. Na konci listopadu to při prezentaci přístavu v Helsinkách uvedl jeho ředitel Kari Noroviita.
Po necelých pěti letech výstavby (základní kámen nového přístavního komplexu byl položen v lednu roku 2003) Helsinky do nového komplexu již na konci příštího roku převedou veškeré nákladní aktivity, které dosud společně zajišťují dva ze tří současných helsinských přístavů – západní a severní přístav. Ve stejné době bude dokončena výstavba velkorysé dopravní infrastruktury a velká část logistické zóny a průmyslového parku. Největší investiční počin v historii finské přístavní infrastruktury si vyžádá investice ve výši téměř 700 milionů €.
Nový typ služeb
Vuosaari na východě finského hlavního města je dnes jeho nejrychleji se rozvíjející částí. Na místo, kde byl před třiceti lety jen les, už vedle přístavu dosáhla i helsinská rezidenční výstavba a několik průmyslových objektů. Zeď kolem celého přístavu slouží nejen k zajištění bezpečnosti areálu, ale i k jeho oddělení od chráněného území programu Natura 2000.
Podle Kariho Noroviity nabízí Vuosaari pro umístění nového přístavu ideální polohu, kterou vznikající přístavní centrum dokonale využije. Díky kombinaci výkonné přístavní infrastruktury a moderního logistického zázemí firem usazených v logistickém a obchodním parku přístav nabídne nové, zcela komplexní služby. K jeho přednostem bude patřit koncentrace služeb na jednom místě a moderní informační systémy napojené na celní a další úřady. Vysokokapacitní dopravní spojení zajistí hladký tok zboží, které by v přístavu mělo strávit optimálně jen několik hodin. Dálnice povede až k bráně přístavu, železniční napojení přímo v přístavu ukončí osm kolejí.
Zejména pro export/import
Helsinky jsou hlavním národním přístavem pro finský export a import (pro tranzit jsou významnější například přístavy Kotka a Hanko, přes něž prochází většina nových osobních vozidel na nenasytný ruský trh). Hustá síť trajektových linek společností Viking Line, Silja Line, Tallink a dalších je spojuje se všemi významnými přístavy Baltského moře. Podle statistik se až 95 procent zboží do země dováží právě na trajektech.
Vuosaari bude sloužit jako nová hlavní brána pro finský export a import, tranzit v něm bude hrát i na-dále jen podružnou úlohu. Přístav bude primárně určen pro odbavování zboží v přepravních jednotkách – kontejnerech, nákladních vozidlech a návěsech. Do Finska by se přes něj měly dostávat hlavně polotovary, potraviny, spotřební zboží a samozřejmě osobní vozidla, vývozu bude dominovat dřevařská produkce a strojírenské výrobky.
Vlastní přístav, jehož součástí budou dva kontejnerové terminály o délce 750 metrů v západní části přístavu a patnáct stání pro plavidla lodě Ro-Ro na východ od nich, bude v provozu nepřetržitě. Plavidla na pravidelných linkách do řady přístavů severní a západní Evropy v něm budou moci využívat minimální hloubku 12,5 metru.
Přístaviště Ro-Ro zvýší již po otevření současnou kapacitu všech helsinských přístavů na dvojnásobek současné poptávky (ročně zatím odbavují kolem 470 tisíc dopravních jednotek – vozidel a návěsů). Maximální kapacita obou kontejnerových terminálů bude s 1,3 milionu TEU ročně trojnásobná.
Osobní plavidla budou z Vuosaari pokračovat do jižního přístavu v bezprostřední blízkosti centra města (Eteläsatama) a západního přístavu (Länsisatama), které budou sloužit výhradně pro frekventovanou osobní trajektovou dopravu do Stockholmu, Tallinnu a dalších destinací. Místo, které se v západním přístavu a v dosavadním kontejnerovém přístavu Sörnäinen po přesunu nákladních aktivit do Vuosaari uvolní, město využije na výstavbu kancelářských ploch a nových bytů.
Skoro polovina nákladů na dopravní napojení
Z celkové investice ve výši 680 milionů € si podle Kariho Noroviity téměř polovinu – 289 milionů – vyžádá dopravní napojení nového přístavu. O náklady na výstavbu potřebné dopravní infrastruktury se rovným dílem podělí správa přístavu a město.
Na celou finskou dálniční síť bude přístav prostřednictvím třetího městského okruhu napojen již v říjnu příštího roku. Dálnice jej spojí i s helsinským letištěm Vantaa. Železniční napojení podle Kariho Noroviity podstatně zvýší možnosti překladu na železniční vozy. Koleje do přístavu přivede železniční tunel Savio, který bude s délkou 1,5 kilometru nejdelší v zemi. Jen jeho výstavba si vyžádá 110 milionů €.
Smlouvy se třemi operátory
Přístav Helsinky ve Vuosaari zajistí základní infrastrukturu, vybavení terminálů bude na soukromých investorech. Správa přístavu již podepsala smlouvu se společností Finn-steve Oyj, která bude provozovat 66hektarový terminál ve východní části přístavu a hodlá na něj vynaložit kolem jednoho sta milionů €.
Dohody o budoucí spolupráci jsou uzavřeny již také s operátory obou terminálů v západní části přístavu – společnostmi Multi-Link Terminals Oy a Steveco Oy, které do zařízení na překlad, výstavby budov a systému investují rovněž obrovské částky. Současně přístav jedná s poskytovateli logistických služeb, kteří budou nabízet služby v logistické zóně a obchodním parku přístavu.
Luboš Spálovský
Přístav Vuosaari v číslech
Přístav
Uzavřená plocha přístavu: 150 ha, včetně 90 ha zastavěných ploch
Nábřeží: 2 × 750 metrů + 15 stání Ro-Ro
Provozovatelé terminálů: Finnsteve Oy, Multi-Link Terminals Oy and Steveco Oy
Náklady: 313,7 milionu €
Pracovní místa: zhruba 1500
Logistické a obchodní centrum
Plocha: 73 hektarů
Pracovních míst: asi 3000