15. prosince 2023, lan
Novým zástupcem Přístavu Koper pro český a slovenský trh se stal Igor Pamič. Při této příležitosti jsme ho požádali o vyjádření, s jakými očekáváními vstupuje na novou pozici a jaké novinky Luka Koper pro své zákazníky chystá.
Stal jste se novým zástupcem společnosti Luka Koper pro český a slovenský trh. Jaké nové příležitosti vidíte z hlediska podnikání vaší společnosti v tomto regionu?
Musím přiznat, že nástup na pozici zástupce Luka Koper byl nejvhodnějším načasováním, protože se v tomto roce konaly dvě významné události za sebou: Luka Koper Business Reception v Praze a v Bratislavě. V důsledku toho jsem měl možnost okamžitě navázat první přímý kontakt s našimi obchodními partnery. Jak jsem na těchto akcích avizoval, mým záměrem je s nimi pravidelně komunikovat a informovat je o aktuální situaci v našem přístavu a také jim sdělovat všechny potřebné a relevantní informace, které by mohly pozitivně ovlivnit naši budoucí spolupráci.
Mohou se čeští a slovenští zákazníci těšit na nějaké nové služby z vaší strany?
V příštích letech se budeme snažit zachovat si postavení předního kontejnerového a automobilového přístavu na Jadranu. V posledních třech letech jsme investovali přibližně 170 milionů eur do nových přístavních zařízení, především v oblasti kontejnerů a automobilů a hotových vozidel. V roce 2024 plánujeme dalších 70 milionů € na různé investice, které budou zaměřeny na zvýšení kapacity kontejnerového terminálu a terminálu Car & RO-RO. Toto tempo investic by mělo pokračovat i v následujících letech, abychom byli připraveni, až bude dokončena nová železniční trať z Koperu do Divače - to se očekává v roce 2026.
V loňském roce dosáhla skupina Luka Koper velmi dobrých výsledků a příznivě se vyvíjela i první polovina letošního roku. Jaké výsledky očekáváte v letošním roce?
V prvních devíti měsících roku 2023 byly výsledky překladu dobré, zejména v kontejnerovém a automobilovém segmentu. Objem kontejnerů vzrostl o 4 procenta (812 tisíc odbavených TEU), zatímco překlad automobilů se zvýšil o 22 procent s 693 tisíci odbavenými jednotkami. Co se týče roku 2024, očekáváme další růst kontejnerů o 3 procenta, zatímco segment automobilů nad RO-RO by měl být na stejné úrovni jako v roce 2023. Celková přepravní kapacita by měla být o 2 procenta vyšší než v roce 2023 a dosáhnout 22,6 milionu tun.
Odvětví námořní dopravy prochází v posledních letech velkými změnami. S jakými očekáváními vstupujete do příštího roku?
Obecně se podnikatelské prostředí stává nepředvídatelnějším, dochází k rychlému technologickému pokroku a změně obchodních modelů, geopolitickému napětí, environmentálním a sociálním problémům. Přetváření aliancí lodních společností, nová spojení, vertikální integrace v odvětví, příchod mimořádně velkých kontejnerových lodí, to je jen několik nejnovějších trendů. Ať už tyto výzvy přinesou cokoli, bude zásadní připravit naše operace a procesy dostatečně včas, především prostřednictvím investic a intenzivní koordinace s obchodními partnery. (lan)
Foto: Luka Koper