11. března 2017
Zástupci globální námořní dopravy vyzvali Evropskou unii, aby ustoupila od záměru zahrnout sektor do systému obchodování s emisními povolenkami ETS. Kolem 90 procent světového obchodu je realizováno po námořních trasách, přitom námořní doprava se na emisích CO2 podílí pouhými 2,2 procenta. Reforma evropského emisního trhu pro období po roce 2020 tak, jak ji navrhují poslanci Evropského parlamentu, předpokládá, že do ETS bude nově zapojena i námořní doprava.
Mezinárodní námořní komora ICS, která zastupuje více než 80 procent světové obchodní tonáže, se obává, že pro dosažení ekologických cílů jsou plně dostatečné nástroje vytvořené na platformě Mezinárodní námořní organizace IMO. „Členské země EU, jež jsou současně členy IMO, by nyní měly jednoznačně odmítnout tyto neužitečné návrhy,“ řekl ředitel pro vnější vztahy ICS Simon Bennett. „Je naprosto nesmyslné pokoušet se aplikovat na tisícovky malých a středně velkých rejdařství z EU i mimo EU stejný přístup jako k velkým evropským energetickým, ocelářským a cementářským koncernům,“ dodal Simon Bennett.
Podle IMC se jedná o „počátek konce“
IMO je přesvědčena, že zahrnutí námořní dopravy do ETS podrývá dlouholeté koordinované úsilí mezinárodní komunity. Generální tajemník IMO Kitack Lim považuje záměr EU za „počátek konce“. Globální námořní dopravě by reálně hrozilo roztříštění regulačního rámce. Mezinárodní námořní organizace vloni zveřejnila plán snižování emisí pro období po roce 2023. (tj)