„Námořní přeprava se potýká s nedostatkem mladých kvalifikovaných lidí“

Ing. Jiří Šťastný (Námořní klub SSL ČR) pro DN

I v loňském roce pokračoval trend výrazného nárůstu námořních přeprav, především kontejnerů. Některé přístavy pracovaly na hranici svých kapacitních možností a nedokázaly zboží odbavovat plynule. O tom, jak se to projevilo na aktivitách námořní spedice v České republice, jsme hovořili s předsedou Námořního klubu Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jiřím Šťastným. „Jak hodnotíte loňský rok z hlediska námořní spedice?“ „Z hlediska oboru námořní přepravy lze za pozitivum považovat další celosvětový nárůst objemu námořních přeprav. V evropském kontextu došlo k nejvyššímu nárůstu v importu kontejnerů z Asie, především z Číny. Rostly také námořní přepravy do a z České republiky. Negativem byla skutečnost, že jsme se stejně jako většina jiných vnitroevropských zemí potýkali s odbavením těchto kontejnerů do vnitrozemí a nedokázali jsme vždy zabránit vzniku vícenákladů z důvodu zdržení kontejnerů v přístavech vykládky. To pak způsobovalo velké problémy s uznáváním těchto položek naší klientelou. Pro řadu speditérů zabývajících se námořními přepravami byla navíc vysvětlení podaná zástupci některých evropských přístavů ne zcela pochopitelná a akceptovatelná.“ „Jak by se měla tato situace řešit?“ „Prvořadým úkolem bude navýšit především vozovou a kolejovou kapacitu přístavů směrem do vnitrozemí. To však bude spojeno s nemalými náklady a bohužel ještě nějaký čas potrvá, než bude vnitroevropská infrastruktura schopna plynule odbavovat nárůst importních přeprav z Asie. Alespoň dnes to tak vypadá.“ „Co dále omezuje českou námořní spedici?“ „V poslední době je na našem trhu stále větší nedostatek mladých kvalifikovaných lidí, kterých je ovšem pro zvládnutí nárůstu objemu přeprav nezbytně třeba. Tato skutečnost nemá dobrý vliv na kvalitu poskytovaného servisu. Z důvodu vzájemného přetahování alespoň částečně zacvičeného personálu mezi speditéry dochází na našem trhu logicky k nežádoucímu nárůstu personálních nákladů.“ „Očekáváte v letošním roce nějaké zásadnější změny k lepšímu?“ „Od letošního roku si slibuji další nárůst objemu zboží v námořní přepravě, i když asi ne tak velký jako v posledních zhruba pěti letech. Nečekám, ale spíše si přeji vyřešení ,inland haulage‘ pro kontejnerové přepravy ve smyslu získání dostatečných kapacit. Doufám také, že do našich řad nastoupí noví absolventi odborných škol, kteří budou schopni kvalitně zpracovávat získané zakázky.“

Petr Jechort

spinner