7. července 2006
O aktuálních otázkách námořní dopravy a spedice jednal na svém jarním zasedání Námořní klub Svazu spedice a logistiky ČR. Na stanovisko klubu k poslednímu vývoji na mořích a v přístavech jsme se zeptali předsedy Námořního klubu SSL Ing. Jiřího Šťastného. „Na jaké úrovni jsou nyní ceny za přepravu kontejnerů v nejvýznamnějších světových relacích? Jak je hodnotíte a jaký očekáváte vývoj v nejbližší době?“ „Z našeho evropského pohledu jsou nejvýznamnějšími trhy Asie a Severní Amerika. Co se týká severoamerické relace, neočekávají se žádné větší výkyvy v sazbách. Ani v exportu do Asie neočekáváme žádné výraznější nárůsty, i když snahou rejdařů je odpoutat se od téměř nulových základních sazeb za hlavní asijské destinace. V importních relacích z Asie ohlásila Far Eastern Freight Conference (FEFC) navýšení základních sazeb námořného o 100 až 200 USD/TEU. Konečné rozhodnutí však v této věci ještě nepadlo.“ „Přístavy Hamburk i Rotterdam se již přibližují hranici maximální kapacity a doba odbavení se tak v obou přístavech mnohdy protahuje; jak se s tímto problémem vypořádává česká námořní spedice?“ „Situace je problematická prakticky ve všech nejdůležitějších námořních přístavech Evropy. Námořní přístavy sice operativně reagují na zvyšující se obrat mezinárodní výměny zboží a zvětšující se kapacity námořních lodí, ale kámen úrazu je v dopravní infrastruktuře, v napojení námořních přístavů na vnitrozemí. Obnova, respektive výstavba nových železničních tratí a dálnic je časově velmi náročná nejen v České republice, ale v celé EU. Námořní klub v užším obsazení operativně projednal vzniklou situaci a po jednání s operátory ucelených vlaků a dalšími obchodními partnery připravil například dopis adresovaný vedení jednoho z nejdůležitějších námořních přístavů pro české hospodářství, přístavu Hamburk. Svaz spedice a logistiky jej již předal panu Hendriku Lorenzovi ze společnosti Hafen Hamburg Marketing. Upřímně řečeno však neočekávám žádné zázraky. Hamburk sice plánuje rozšíření železniční infrastruktury u největších kontejnerových terminálů o další kolej nebo koleje, ale realizaci a zahájení rozšířeného provozu lze očekávat nejdříve za několik let. Současný vznik vícenákladů z důvodu zdržného a skladného řeší každý speditér jednáním se svými partnery z řad rejdařů s větším či menším úspěchem sám. Zatím neexistuje žádná jiná možnost. Zhoršení situace lze znovu očekávat v průběhu ‚peak season‘ ve směru z Asie a potom opět koncem roku.“ „Světová federace spedičních svazů (FIATA) na svém nedávném kongresu řešila problematiku námořních konosamentů ve spedici (nová pravidla pro dokumentární inkasa Mezinárodní obchodní komory). Jaké je stanovisko Námořního klubu SSL k této problematice?“ „Jako členové SSL a FIATA podporujeme udržení konosamentu FIATA jako uznávaného dokladu pro ‚multimodální přepravu‘, nedokáži však odhadnout, jak celá tato záležitost dopadne. Pro větší speditéry je řešením zaregistrovat se jako rejdař – NVOCC. Jejich vlastní konosamenty se tak stanou plnohodnotnými námořními konosamenty, jichž by se uvedené plánované bankovní změny neměly dotýkat.“ „Jak hodnotíte návrh Evropské komise na vypuštění bloku výjimek pro liniové konference, které by měly rejdařům zabránit v tom, aby společně určovali ceny a regulovali kapacity? Jaký očekáváte další vývoj v této věci?“ „Osobně se domnívám, že doba konferencí, kdy byla stanovována společná sazební politika, společný postup vůči ‚outsiderům‘ a podobně, je již pryč a nemá velkého významu. Namísto konferencí provozují či budou provozovat přepravu v určitých destinacích nezávislí rejdaři nebo skupiny rejdařů plavících se v takzvaných slot charter agreementech na společných lodích.“ „Evropský parlament v druhé polovině ledna opakovaně odmítl návrh směrnice o uvolnění trhu přístavních služeb. Jaké je vaše stanovisko k této věci a jaký předpokládáte další vývoj?“ „Za český Svaz spedice a logistiky jsme k této věci posílali již loni vyjádření, že nejsme v zásadě proti liberalizaci činností v přístavech, pokud se negativně nedotkne činností speditérů. Osobně jsem toho názoru, že odborné činnosti v přístavech by měly poskytovat licencované odborné firmy, které jsou většinou zárukou kvality a umějí řešit případné škodní případy na základě svých ze zákona a uzancí daných odpovědností.“ Petr Jechort