Ing. Vladimír Doboš: Velkou výzvou pro všechny přístavy jsou stále větší lodě

Ing. Vladimír Doboš: Velkou výzvou pro všechny přístavy jsou stále větší lodě

Všechny velké světové přístavy, mezi které patří i ten hamburský, musí v poslední době čelit nové výzvě v podobě stále větších lodí, které si pořizují z důvodu ekonomické efektivity přepravy zboží jednotliví rejdaři. „Přístav musí disponovat jak vhodnými překladištními zařízeními pro vykládku a nakládku těchto lodí, tak musí být i napojený na spolehlivý a dostatečně kapacitní systém vnitrozemských přeprav,“ říká vedoucí reprezentace společnosti Hafen Hamburk Marketing pro ČR a Slovensko Vladimír Doboš.

„Jak se hamburskému přístavu dařilo v loňském roce a jaký je výhled na letošní rok?“

„Největší německý univerzální přístav dosáhl v roce 2016 v segmentu kusového a hromadného zboží objemu překladu 138,2 milionu tun. Překlad zámořského zboží se ustálil a s přírůstkem 0,3 procenta v roce 2016 opět nastoupil vzestupnou tendenci. Silnější růst překladu kusového zboží vyrovnává v celkovém výsledku mírný pokles v překladu hromadného zboží. Růst nadále vykazuje přeprava námořního zboží po železnici do vnitrozemí. Hamburk si stále udržuje svoji pozici vedoucího železničního přístavu. Překlad kontejnerů po poněkud pomalejším vývoji počátkem roku 2016 si v druhé polovině roku výrazně polepšil a po uplynutí celých 12 měsíců dosáhl výše 8,9 milionu TEU, což znamená růst o jedno procento. Kontejnerové přepravy s Asií, které jsou pro hamburský přístav zvlášť důležité, vykázaly s 4,7 milionu TEU růst 1,3 procenta. S celkem 2,6 milionu TEU, tedy nárůstem o 1,6 procenta, dominovaly v překládce kontejnerů přepravy s čínskými přístavy. Pozitivní vývoj očekává hamburský přístav i v roce 2017. V prvním čtvrtletí současného roku bylo přeloženo 35,4 milionu tun zboží, což představuje oproti stejnému období předešlého roku nárůst o 1,7 procenta.“

„Ani úspěšný přístav se nesmí přestat dále rozvíjet. Co nového se připravuje v Hamburku pro další měsíce či roky? Co pro Hamburk znamená to, že si rejdaři pořizují stále větší lodě?“

„Právě uvádění stále větších kontejnerových lodí do provozu představuje pro všechny velké významné světové přístavy neustálou výzvu. Přístav musí disponovat jak vhodnými překladištními zařízeními pro vykládku a nakládku těchto „ultra large“ kontejnerových lodí, tak i být napojený na spolehlivý systém vnitrozemských přeprav, který je schopen stále se zvětšující množství kontejnerů, koncentrovaných do kratších časových období, efektivně a rychle přepravit ke konečným zákazníkům. Hamburk se může v rozvinuté konkurenci severo-evropských přístavů prezentovat zejména velmi dobrým vývojem železničních přeprav do vnitrozemí. Objem zboží přepraveného z hamburského přístavu v roce 2016 ve výši 46,4 milionu tun zaznamenal meziroční růst 1,5 procenta. Počet po železnici přepravených kontejnerů vzrostl o 2,4 procenta na 2,4 milionu TEU. V rámci dopravního modal splitu vzrostl podíl železnice u kontejnerových přeprav ze 41,6 na 42,3 procenta. Více než 200 nákladních vlaků denně spojuje Hamburk jakožto největší evropský železniční přístav se všemi hospodářskými regiony ve vnitrozemí. Právě tento v evropském měřítku nejvyšší počet spojení spolu s nejvyšší frekvencí odjezdů vlaků je klíčovým faktorem pro rychlé odbavení exportního a importního zboží zákazníků z řad průmyslu a obchodu.“

„Mění se v poslední době nějak požadavky vašich zákazníků? Co nejčastěji požadují?“

„Přístavní zákazník má stále stejné priority: především rychlé, spolehlivé a bezproblémové odbavení jeho zásilek v přístavu, aby byly bez jakýchkoliv zbytečných průtahů naloděny či po vyložení z lodi urychleně odeslány do vnitrozemí. Těmto požadavkům se přístav Hamburk snaží vyjít vstříc nejen právě budováním a modernizací překladištní infrastruktury přístavu, ale pro rychlé a bezproblémové administrativní odbavení zásilek, aby mohly co nejrychleji přístav opustit, hraje významnou roli i rozvoj IT systémů.“

„V jakém stavu je projekt na prohloubení Labe v okolí hamburského přístavu? Kde cítíte největší limity, pokud jde o tuto infrastrukturu?“

„Aby bylo možné i nadále udržovat konkurenceschopnost a zajistit trvalý rozvoj přístavu ve všech jeho funkcích i vzhledem k již několikrát zmíněnému stále se zvyšujícímu počtu mega kontejnerových lodí najíždějících přístav Hamburk, je klíčová neustálá modernizace a výstavba výkonné infrastruktury pro překlad a přepravu zboží po železnici, silnici, vnitrozemských vodních cestách i po moři. Spolkový správní soud v Lipsku svým rozhodnutím ze dne 9. února 2017 jasně potvrdil nezbytnost úprav plavební dráhy po Labi, která by umožnila bezproblémové naplutí přístavu Hamburk. K těmto úpravám plavební dráhy tedy dojde, ale nejprve je potřeba doplnit vyžádané informace a ukončit tak soudní řízení. Odpovědná pracovní skupina HPA (přístavní správa) na tom intenzivně pracuje, ale konkrétní odhady časového horizontu tohoto projektu není možno momentálně ještě předjímat.“

Tomáš Johánek

spinner