„S novým agentem chceme posílit aktivity Chipolbroku v České republice“

Jaroslav Vaňous (Austromar) pro DN

Společnost Austromar se na počátku letošního roku stala výhradním agentem čínsko-polského rejdařství Chipolbrok pro Českou republiku a Slovensko. Dosud obě společnosti spolupracovaly na bázi tzv. brokerské dohody. Na podrobnosti nové formy spolupráce jsme se zeptali manažera společnosti Austromar, s. r. o., Jaroslava Vaňouse. „Co bylo hlavním důvodem změny formy spolupráce se společností Austromar?“ „Spolupráce Chipolbroku s Austromarem, který byl od roku 2005 jeho brokerem, byla velmi úspěšná, což dokládá nárůst počtu českých a slovenských zásilek přepravených našimi plavidly. Logickým vyústěním proto bylo podepsání agentské dohody, na jejímž základě bychom chtěli ještě více posílit podporu aktivit Chipolbroku v České republice a na Slovensku. V obou zemích má rejdař již dlouhá léta stálou klientelu. Patří do ní významné spediční firmy, jejichž prostřednictvím jsou realizovány přepravy řady firem zaměřených na export, jako je například Škoda Plzeň, Vítkovické strojírny, Siemens, ABB či Ferox. Změna by rejdaři měla přinést především lepší přístup na místní trh, Austromaru coby knihovacímu agentovi pak upevnění pozice na trhu.“ „Jaké konkrétní výsledky od změny očekáváte v nejbližší době?“ „Pro letošní rok jsme si vytkli za cíl podílet se na některých zakázkách, které získaly české firmy v zemích na Blízkém, Středním a Dálném východě. Jedná se například o projekty pro cementárny či pivovary ve Vietnamu, ale také o přepravy do Pákistánu či Indie, kde by se české firmy měly podílet na výstavbě dopravní infrastruktury, například přístavů či silnic. Naší hlavni zájmovou oblastí je však především Čína. V současné době se z Číny do Evropy masivně vyvážejí například ocelářské či strojírenské výrobky. Plánujeme, že se na těchto přepravách budeme rovněž podílet. Jen do České republiky bychom chtěli kromě jiného přepravit asi 30 tisíc tun plechů.“ „Můžete přiblížit flotilu Chipolbroku a služby, které nabízí?“ „Chipolbrok v současné době disponuje flotilou 22 moderních lodí, kterou každým rokem rozšiřuje o jednu až dvě novostavby. Naše plavidla umožňují přepravy velmi těžkých či nadrozměrných nákladů i investičních celků, tedy prakticky jakéhokoli druhu konvenčního zboží. Každá loď navíc disponuje určitou kapacitou TEU pro případy, že zákazník požaduje i přepravu menšího počtu kontejnerů. Přesto Chipolbrok nechce konkurovat kontejnerovým rejdařstvím a hodlá se nadále soustřeďovat především na konvenční cargo. Pro manipulaci s nadrozměrným nákladem jsou lodě Chipolbroku vybaveny vlastními jeřáby, které umožňují nakládat zboží až do hmotnosti 640 tun. Z Evropy v současnosti nabízíme dva odjezdy měsíčně, zejména z polských přístavů, ale i z Hamburku či Antverp. V Asii jsou našimi hlavními destinacemi přístavy Rudého moře, v Perském zálivu, Indii, Číně, na Tchaj-wanu, ve Vietnamu a Jižní Koreji. Tranzitní čas například v relaci Hamburk – Šanghaj se pohybuje mezi 30 až 35 dny podle počtu nácestných přístavů. Chipolbrok nabízí i takzvaný round-the-world-service, tedy službu zajišťující přepravu kolem celého světa.“ „Austromar je i agentem pro Slovensko. Jaké jsou vaše priority na slovenském trhu?“ „Také některé slovenské firmy vyvážejí strojírenská zařízení a ocelářské výrobky do destinací, které Chipolbrok obsluhuje – zejména do Asie. Jedná se například o firmy SES Tlmače či US Steel Košice, jejichž výrobky již přepravujeme. Nová forma spolupráce Chipolbroku s Austromarem by měla na slovenském trhu umožnit větší elasticitu a přiblížení servisu rejdaře zákazníkům, to znamená speditérům obsluhujícím zásilky těchto exportérů. Z tohoto důvodu také Austromar loni na podzim založil pobočku v Bratislavě. Hodně si slibujeme rovněž od maďarského trhu, kde spatřujeme velké možnosti především na trhu kolových vozidel. Maďarsko bylo dříve jejich významným vývozcem (například autobusů Ikarus), dnes autobusy a nákladní vozidla dováží. Významným vývozcem produktů těžkého strojírenství je Rumunsko, kde chceme rovněž začít rozvíjet aktivity.“

Petr Jechort

spinner