29. září 2013
V úterý 10. září, o dva dny později proti původnímu harmonogramu, dorazila do nizozemského přístavu Rotterdam první čínská obchodní loď, která pro cestu do Evropy využila tající Severní ledový oceán (viz DN 36/13). Plavba lodi s celkovou nosností 19 461 tun z přístavu Dalian v provincii Liao-ning na severovýchodně Číny přes Beringův průliv, který odděluje Rusko a Aljašku, a Severní ledový oceán trvala 35 dní.
Oproti tradiční cestě kontejnerových lodí z Číny přes Jihočínské moře, Malacký průliv, Indický oceán, Suezský kanál a Středozemní moře byla trasa plavby o 2800 námořních mil kratší a loď na ní ušetřila celkem devět dní. Dosud odrazovala od plavby Severním ledovým oceánem přes Severovýchodní cestu tlustá vrstva ledu, extrémní bouře a nesnesitelné mrazy. Z tohoto hlediska představuje první cesta čínské obchodní lodi velmi odvážný krok.
Zkrácení doby plavby mezi asijskými a evropskými přístavy by mohlo do budoucna přinést významné úspory pohonných hmot a dalších provozních nákladů. Podle odborníků může postupné tání Severního oceánu v důsledku globálního oteplování nastolit dokonce zcela novou etapu rozvoje světové námořní plavby.
(spa)