4. ledna 2012
Zástupci námořních přístavů budou v příštích měsících znovu pozváni k intenzivní diskusi o podobě pravidel, která mají upravovat konkurenční prostředí na trhu. Evropská komise tak podniká již třetí pokus prosadit návrh nového nařízení. Jeho předchozí dvě varianty narazily na silný hospodářský i politický odpor.
Tentokrát hodlá generální ředitelství dopravy (DG TREN) při Evropské komisi postupovat maximálně pragmaticky a nebrání se otevřené diskusi. Výsledky dialogu by měly být prezentovány na konferenci, která je zatím naplánována na počátek léta příštího roku, oznámil v listopadu ředitel odboru přístavní politiky DG TREN Dinitrios Theologitis.
Revize pravidel pro přístup na trh je podle něj klíčovým předpokladem pro posílení efektivity evropského přístavního systému. Dinitrios Theologitis přitom poukázal na prognózy, které předpovídají evropským přístavům do roku 2020 nárůst objemu překladu o 50 procent na celkem 1,6 miliardy tun.
Dalším pádným důvodem pro urychlení iniciativy je enormní tlak Mezinárodního měnového fondu na privatizaci přístavů, zejména ve vysoce zadlužených státech na jihu Evropy. Potenciální investoři vyžadují i kvalitní infrastrukturu pro spojení s vnitrozemím. Většinou stojí o povolení vlastních aktivit. „Nemůžeme si dovolit vpustit zahraniční kapitál zcela nekontrolovaně na náš dopravní trh. Je třeba vytvořit jednoduchá, ale striktní pravidla,“ poznamenal k tomu Dinitrios Theologitis.
Koncese: pro a proti
Za jednu z možných úprav podnikání v tomto sektoru Evropská komise považuje systém koncesí. Oživuje tak dřívější myšlenky na povinná výběrová řízení pro pří-stavní služby. Řada kritiků ovšem takový postup považuje za hluboký zásah do současných organizačních struktur a vztahů. Systém by podle nich neměl být nastaven tak, aby vytvářel investiční nejistotu.
Zásady financování v roce 2013
Dinitrios Theologitis dále oznámil, že dlouho očekávaný návrh směrnice pro transparentní financování přístavů by měl být dokončen v roce 2013. Směrnice zajistí, aby státní subvence nedeformovaly konkurenční prostředí přístavního trhu, a vytvoří jednotná pravidla pro výpočet přístavních poplatků.
n