4. srpna 2011
O příspěvku námořní dopravy ke snižování emisí CO2 se na půdě Mezinárodní námořní organizace IMO při OSN diskutuje dlouho; podle názoru Evropské unie až příliš dlouho. Pokud se představitelům IMO nepodaří v dohledné době dospět k uspokojivému řešení, hodlá Evropská komise předložit vlastní návrh. Na počátku července to na jednání organizace Baltic Sea Forum (BSF) v Hamburku uvedl Paul F. Nemitz z Generálního ředitelství pro námořní politiku Evropské komise (DG Mare).
V dubnu roku 2008 se členské státy IMO shodly na tom, že do konce roku 2009 vypracují společný návrh nařízení pro redukci emisí CO2. Dánsko navrhlo vytvoření „palivového“ fondu na podporu projektů na ochranu klimatu. Iniciátoři si od toho slibují dvojí efekt: emise CO2 by se měly snižovat nejen díky silnějšímu tlaku na snižování spotřeby pohonných hmot, ale také spolupůsobením finančních prostředků vynaložených na ekologické projekty.
Rejdaři fond podporují
Tento model podporuje i výrazná část rejdařů a v květnu se pro zřízení fondu na své výroční valné hromadě vyslovila i Mezinárodní námořní komora ICS. Podle názoru jejích členů je systém jednoduchý a transparentnější než obchod s emisními povolenkami. Rejdaři ovšem požadují celosvětovou úpravu.
Výbor pro ochranu mořského životního prostředí MEPC při IMO se ovšem na svém červencovém zasedání v Londýně otázkami snižování emisí CO2 nezabýval, protože na pořadu jednání bylo pouze stanovení energetických standardů pro námořní plavidla (Ship Energy Efficiency Management Plan – SEEMP pro již provozované lodě a Energy Efficiency Design Index – EEDI pro novostavby).
Precedens Prestige
S tím se nechce Evropská komise smířit a s průtahy na mezinárodní úrovni ztrácí rychle trpělivost. Experti v této souvislosti poukazují na bleskovou reakci Evropské unie, když se v roce 2002 rozlomil u španělských břehů tanker Prestige. Již v následujícím roce bylo do přístavů v zemích Evropské unie zakázáno vplouvat ropným tankerům, které nejsou konstrukčně vybaveny dvojitým trupem. Také tehdy Evropská unie nařízení prosadila bez ohledu na stanovisko IMO.
n