4. července 2007
Největším problémem námořní dopravy je nedostatek personálu. „Rejdařům nyní chybí na deset tisíc důstojníků. Podle odhadů by do roku 2015 mohlo v odvětví chybět až 27 tisíc vedoucích pracovníků námořních posádek,“ uvedl Šičang Jang, ředitel výzkumného a vzdělávacího centra rejdařství China Ocean Shipping Co. (Cosco), na počátku června v Hongkongu při zahájení valné hromady sdružení Baltic and International Maritime Council (BIMCO).
Prvořadou úlohou všech složek námořní dopravy je vylepšit obraz odvětví. Podle prezidenta BIMCO Knuda Pontoppidana musí své úsilí zvýšit jak podniky, tak i jednotlivé zájmové svazy.
Problém nedostatku kvalifikovaných pracovních sil není ovšem žádnou novinkou. Boj o schopný personál trvá již delší dobu. Řada dopravců si problém uvědomuje a investuje velké částky do školení pracovníků. Poptávka po lodním personálu se zvyšuje i díky velkému zájmu o nová plavidla. Potíže s naplněním stavů hlásí zejména rejdařství specializující se na přepravu hromadného zboží, kterým personál přetahují kontejnerová rejdařství s lepšími podmínkami.
Problém s kvalifikovaným personálem považuje za vážný 45 procent rejdařů, zatímco nedostatky v infrastruktuře, potíže s volným přístupem na trhy a obtížně předvídatelné změny toků zboží označuje za vážný problém pouze jedenáct procent členů BIMCO.
Při hledání alternativních řešení se zvažuje i prolomení letité tradice. „Je možné, že časem bychom mohli do služby uvést i lodě s čistě ženskou posádkou,“ uvedla Rebekah Franceová, která odpovídá za řízení lidských zdrojů v singapurském rejdařství BW Shipping. Úvahy jsou však v raném stadiu.
BIMCO je s 2720 členy největší světovou organizací rejdařů a námořních makléřů. Knud Pontoppidan na valné hromadě předal svou funkci Philipu Embiricosovi, který se stal prezidentem na příští tři roky. Pro zachování kontinuity vedení bude Knud Pontoppidan působit v pozici immediate past president a bude s novým mužem v čele BIMCO těsně spolupracovat.
n