KONTEJNEROVÁ REJDAŘSTVÍ VE ZPOŽDĚNÍ KONKURUJÍ ŽELEZNICI

KONTEJNEROVÁ PLAVBA

Britská poradenská společnost Drewry Shipping Consultants provedla rozsáhlý průzkum přesnosti plavby kontejnerových plavidel. Jeho výsledky, které zveřejnila v polovině července, přinejmenším odborníky vůbec nepřekvapily: velká část kontejnerových plavidel doplouvá do přístavu určení mnohem později, než předpokládá jejich jízdní řád. U plných 43 procent všech registrovaných příjezdů lodí (3300 plavidel v období od prosince 2005 do dubna 2006) společnost zaznamenala zpoždění, z toho u 22 procent o jeden den, u sedmi procent o dva dny, a u 12 procent dokonce o tři a více dnů. Z 63 sledovaných rejdařství jich pouze šestnáct vykázalo alespoň šedesátiprocentní shodu příjezdů s jízdním řádem. Expert Drewry Shipping Consultants Philip Damas vyjádřil nad velice slabými výsledky hluboké zklamání. Nejhůře dopadlo francouzské rejdařství CMA CGM, které v testu dosáhlo přesnosti 0 procent neboli ani jediná jeho loď nedoplula včas podle jízdního řádu. Jízdní řád je přitom jedním z kritérií, podle nichž se zákazníci rozhodují o volbě rejdaře. Závěry průzkumu však zřejmě nelze interpretovat takto jednoznačně. Například rejdařství Matson sice vykázalo 90procentní přesnost, ale jeho lodě jsou v provozu mezi dobře organizovanými přístavy na americkém západním pobřeží a Havají. Zato rejdařství OTAL (OT Africa Lines) se musí potýkat s odbavením v neuvěřitelně chaotických podmínkách, které panují v západoafrických přístavech. Dokonce i samotná měřítka („fixed day sailing / garantovaný počet dnů plavby“ a „fixed day arrival / garantovaný den příjezdu“) jsou podle názoru řady námořních expertů problematická. Drewry do kategorie „jeden den zpoždění“ počítá mechanicky loď, která do přístavu dorazí místo ve 23.00 hodin o pouhé dvě hodiny později, tedy druhý den v 1.00 hodin. „Takové průzkumy pak nemají žádnou vypovídací hodnotu,“ domnívá se Barry Putt, který v rejdařství Maersk Line odpovídá za řízení kvality. „Pro zasilatele je mnohem důležitější údaj, jak dlouho budou muset čekat na odbavení, respektive odebrání kontejnerů v přístavu,“ uvedl. U obřích kontejnerových lodí s kapacitou 8000 TEU je běžná délka pobytu v přístavech na americkém západním pobřeží tři dny, zatímco jinde se běžně čeká na odbavení až týden. Námořní speditéry navíc velmi často zajímá spíše atraktivní cena přepravy než její trvání.

spinner