Studie Drewry

Kontejnerová rejdařství se řítí do krize

Kontejnerová námořní doprava se plnou parou řítí do hluboké a vleklé krize. K tomuto závěru dospěla londýnská poradenská společnost Drewry. Obrovský přebytek volných kapacit bude nadále vytvářet extrémní tlak na snižování cen, varovala v listopadu v nejnovější prognóze o vývoji kontejnerového trhu Container Forecaster.

„Nabídka a poptávka se k sobě v následujících pěti letech jen stěží přiblíží,“ uvedl autor studie Neil Dekker. Za zdroj největších problémů expert považuje vlnu ukvapených objednávek z léta loňského roku, kdy rejdaři v euforii z konce krize loděnicím zadali výrobu plavidel s úhrnnou přepravní kapacitou přes dva miliony TEU.

Temné vyhlídky podle studie dokládá aktuální vývoj cenových indexů. Indikátor SCFI (Shanghai Containerised Freight Index) již na konci září klesl o 20 USD na 734 USD/TEU. Průměrná sazba za dopravu na trasách mezi východem a západem se od loňského června snížila o 41 procent. Dobrou zprávou pro budoucnost není ani to, že ve snaze udržet si pozici na trhu žádné z předních rejdařství nehodlá přistoupit k redukci flotily. Na přelomu let 2009/2010 se přitom omezování počtu lodí v činné službě ukázalo být účinným lékem v boji za přežití, poznamenal Neil Dekker.

Rejdařům reálně hrozí, že nebudou schopni zvládnout vysoké náklady na udržení obrovských nevytížených flotil. „Můžeme očekávat, že řada rejdařství skončí v červených číslech,“ předpovídá Neil Dekker.

Také pro analytiky společnosti Alphaliner z Paříže je záhadou, kde hodlají rejdaři vzít 57 miliard USD na zaplacení všech objednaných nových lodí. Nejagilnějším zákazníkem je rejdařství Maersk Line, které u loděnic objednalo 44 lodí za 6,5 miliardy USD, z toho dvacet obřích kontejnerových plavidel o kapacitě 18 tisíc TEU za celkem 3,8 miliardy USD. Podobně snaživý APL objednal 32 lodí za 3,8 miliardy USD. A Evergreen hodlá do posílení flotily investovat přibližně tři miliardy USD.

n

spinner