Analýza Drewry

Kontejnerovému překladu vládnou Asie a Evropa

Kontejnerovému překladu vládnou Asie a Evropa

Aktuální žebříček nejvýkonnějších provozovatelů kontejnerových terminálů žádné velké překvapení na špičce nepřinesl. I zatím poslední přehled Annual Review of Global Container Terminal Operators, který každoročně přináší společnost Drewry Maritime Research, v září potvrdil dominantní postavení dvojice asijských terminálových skupin – PSA International ze Singapuru a Hutchinson Port Holdings z Hongkongu.

Odstup mezi prvním a druhým operátorem se zmenšil na čtyři miliony TEU poté, co PSA prodal své podíly v terminálech v Hongkongu svému „pronásledovateli“ Hutchinsonu. Na třetím a čtvrtém místě (opět s malým vzájemným odstupem) skončila DP World z Dubaje, respektive APM Terminals ze skupiny Maersk. Experti Drewry očekávají další posílení pozic APM po převzetí ruského provozovatele Global Ports za 860 milionů USD.

Za APM Terminals je patrný velký výkonnostní propad. Pátá Cosco Group v loňském roce odbavila přes 15 milionů TEU, tedy jen necelou polovinu objemu zařízení APM Terminals. Šestá příčka patří Terminal Investment Limited (TIL), která podle analytiků Drewry nepatří MSC, druhému největšímu kontejnerovému rejdařství na světě, ale má na něj úzké vazby.

Nováčkem v žebříčku je na sedmém místě China Shipping Terminal Development jako doklad toho, že rejdaři v posledních letech posilují svůj vliv na provoz terminálů. Výjimkou je francouzská rejdařská skupina CMA CGM, která z prodeje překladových aktivit potřebovala snížit vysoké zadlužení. Osmou příčku obsadil Evergreen se 6,9 milionu TEU ročního překladu. Na devátém (Eurogate) a desátém místě (HHLA) jsou dva největší provozovatelé terminálů z Německa. Asie má v Top 10 pět zástupců, Evropa čtyři. Blízký východ reprezentuje DP World.

www.drewry.co.uk

spinner