27. června 2012
Rejdaři, speditéři a zasilatelé se budou muset smířit s tím, že v následujících měsících čekají kontejnerovou námořní dopravu značné výkyvy, a to jak pokud jde o objem zboží, tak i o tarify. K takovému závěru dospěli účastníci dvoudenní konference Global Liner Shipping Conference, která se uskutečnila v dubnu v Londýně.
První viceprezident rejdařství CMA CGM pro severoamerický trh Jean-Philippe Thenoz ve svém vystoupení uvedl, že je přesvědčen o tom, že rejdařství budou dále usilovat o získání silnějších pozic na trhu konsolidací a uzavíráním aliancí. „V současné době nikdo nedokáže provozovat kontejnerové lodě o kapacitě 18 tisíc tun úplně sám,“ řekl.
Evropa i Spojené státy vykazují pouze nepatrný růst, který nedokážou přepravy na ose sever – jih plně vykompenzovat. „Kolísání trhu bude dále pokračovat,“ zdůraznil Jean-Philippe Thenoz. V této souvislosti upozornil také na to, že se i trh námořní dopravy musí připravit na další růst cen pohonných hmot.
Zdražení z nynějších zhruba 700 USD za tunu na 1000 USD za tunu bude pro dopravce znamenat vícenáklady ve výši 25 miliard USD. Při více než dvojnásobném zdražení na 1500 USD/t by se vícenáklady rejdařů vyšplhaly až na astronomických 70 miliard USD. S ohledem na další rozšiřování „ekologických“ zón Emission Control Areas a z toho plynoucí vyšší nároky na pohonné hmoty nelze bohužel ani takový katastrofický scénář považovat za utopii, řekl Jean-Philippe Thenoz.
Rejdaři nebudou vůbec schopni zvýšené náklady nést sami, takže je budou přenášet na své zákazníky, především speditéry a zasilatele. Toho je si dobře vědom viceprezident pro Global Category Management Logistics společnosti Siemens Robert Gora. Jeho podnik již proto uzavírá jen kontrakty s pevnými základními přepravními tarify s pohyblivým palivovým příplatkem, který je pevně provázán s vývojem cen pohonných hmot.
n