Slovinsko

Koper upevňuje pozici ve střední Evropě

Koper upevňuje pozici ve střední Evropě

Česká republika byla loni pro slovinský přístav Koper šestým nejvýznamnějším trhem. Celkem pro ni odbavil 443 tisíc tun zboží, meziročně o 14 procent více. Největší měrou se na celkovém překladu podílely kontejnerizované díly pro automobilový průmysl. Vyplývá to z loňské výroční zprávy dynamicky rostoucího slovinského přístavu. Ještě více loni Koper zvyšoval výkony v rakouské relaci. Pozici hlavního rakouského námořního přístavu, kterou mu v roce 1998 odňal Rotterdam, obnovil již v roce 2010.

Nyní je pro něj Rakousko zdaleka nejvýznamnějším obchodním partnerem na kontinentu a jeho třetinový podíl je srovnatelný s podílem domácího slovinského trhu. Rakouské zboží, zejména suché a tekuté hromadné zboží a kontejnery, se odbavuje na všech terminálech přístavu Koper. Koper loni dále posílil pozici i na ostatních trzích. Již několik let je nejdůležitějším kontejnerovým přístavem například také pro Maďarsko (loni 120 tisíc TEU), které jej využívá zejména pro dovoz elektroniky a automobilů. Třetím nejvýznamnějším obchodním partnerem Koperu v Evropě je Slovensko, hlavně jeho ocelářský a automobilový průmysl (dovoz dílů, vývoz hotových vozů). A postupně se zvyšuje i význam slovinského pří-stavu pro jižní Německo, především pak Bavorsko.

Nejkratší dopravní spojení

Koper se díky výhodné středomořské poloze na klíčových středoevropských trzích stále více prosazuje i v ostré konkurenci přístavů v Severním moři. Plavba námořní lodi z Číny do Koperu je totiž o osm dní kratší než do přístavů severní a severozápadní Evropy; kratší je i návazné silniční spojení do zemí střední a východní Evropy. Přístavní správa i samotná slovinská vláda se velmi snaží o další zlepšování rámcových podmínek. Společně s italskými přístavy Ravenna, Terst a Benátky a chorvatskou Rijekou přístav také na půdě sdružení přístavů severního Jadranu (North Adriatic Ports Association; NAPA) aktivně prosazuje srovnání konkurenčních podmínek se severoevropskými přístavy a rozvoj evropsky významných dopravních tras v blízkém okolí jadranských přístavů.

V prvním čtvrtletí 4,5 milionu tun

Letos v prvním čtvrtletí se překlad v přístavu zvýšil o tři procenta na 4,5 milionu tun. Nejrychleji rostl překlad konvenčního zboží (o 48 procent na 430 tisíc tun), hromadného (o 7 procent na 1,9 milionu tun) a kontejnerizovaného carga (o 4 procenta na 1,4 milionu tun). Naopak pokles přístav zaznamenal v obratu vozidel (ze 110 na 106 tisíc) a tekutého zboží. Pokles počtu přeložených kontejnerů (ze 152 na 147 tisíc) byl dán především snížením rotace prázdných kontejnerů v důsledku vyrovnávání obchodní nerovnováhy mezi Evropou a Asií. Zatímco počet prázdných kontejnerů se snížil meziročně o 23 procent, překlad plných vzrostl o jedno procento. Recese evropského hospodářství vyústila v pokles dovozu kontejnerizovaného zboží o pět procent při současném nárůstu vývozu o 14 procent.

spinner