Kvůli útokům v Rudém moři hledají evropské firmy alternativní dopravní trasy

Kvůli útokům v Rudém moři hledají evropské firmy alternativní dopravní trasy

22.12. - Kvůli útokům jemenských Húsíů na obchodní lodě v Rudém moři začaly evropské firmy hledat alternativy k dovozu zboží z Asie. Například švédský nábytkářský kolos IKEA varoval, že dodávky budou mít zpoždění, zatímco největší světový výrobce domácích spotřebičů Electrolux připravuje plány pro případ, že se situace brzy nevyřeší. Francouzský mlékárenský koncern Danone začal většinu dodávek odklánět přes jiné trasy, což je ale dražší. Část firem také zvažuje, že tam, kde to bude možné, by mohly využít i silniční dopravu. Uvedla to agentura Reuters.

Pro přepravu zboží z Asie do Evropy je klíčový Suezský průplav, do kterého lodě ve směru z Asie vplouvají právě přes Rudé moře. V jeho jižní části, kolem úžiny Báb al-Mandab, ale v posledních dnech útočí raketami povstalečtí Húsíové. Jejich útoky zesílily po začátku války mezi Izraelem a palestinským hnutím Hamás, které má podporu Húsíů a také Íránu. Na Suezském průplavu je globální obchod závislý asi z 12 procent, kontejnerová doprava zhruba z 30 procent.

"Situace v Suezském průplavu bude mít za následek zpoždění a může způsobit omezení dostupnosti některých produktů IKEA," uvedl mluvčí podniku. Firma podle něj hledá ještě další možnosti, jak zajistit, aby její produkty byly zákazníkům dostupné. Společnost Electrolux uvedla, že ustavila pracovní skupinu, jejímž úkolem je najít vhodné alternativní trasy pro přepravu zboží nebo stanovit v přepravě priority.

Útoky Húsíů v minulých dnech přinutily velké námořní firmy, aby přestaly své lodě mezi jihovýchodní Asií a Evropou posílat Suezským průplavem, což je nejkratší cesta. Místo toho nejčastěji volí trasu kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky, což zabere více dnů a stojí i více peněz, uvedla s odkazem na data serveru Veson Nautical stanice BBC.

Dopady problémů, za kterými jsou nyní útoky Húsíů, připomínají rok 2021. Tehdy v Suezském průplavu uvázla obří kontejnerová loď Ever Given, která tuto klíčovou vodní cestu na šest dnů zablokovala. Vzhledem k tomu, že jižní část Rudého moře je nyní pro obchodní lodě mnohem nebezpečnější, zvýšila se cena pojištění lodí.

Cena za dopravu klasického kontejneru z Číny do Středomoří tento týden v úterý činila v průměru 2413 dolarů (53 900 Kč), což znamená, že kvůli útokům Húsíů se za prosinec zvýšila o 44 procent. Letošní minimum činilo 1371 dolarů (30 600 Kč), poznamenal marketingový ředitel platformy Freightos Eytan Buchman. Freightos funguje jako rezervační a platební uzel pro mezinárodní nákladní dopravu.

V lednu 2022, v době vrcholících problémů za pandemie, kdy byl kvůli narušení dopravy v důsledku nařízených omezení v klíčových přístavech nedostatek kontejnerů, cena za přepravu kontejneru z Číny do Středomoří vzrostla až na 14 158 dolarů (316 000 Kč). Jak se ale později omezení rušila a poptávka, zejména v Číně, vinou hospodářského útlumu zeslábla, na kontejnerových lodích se začala objevovat i prázdná místa. Pak přišel i výrazný pokles cen za dopravu.

Electrolux na začátku tohoto týdne uvedl, že negativní dopady současných problémů na dopravu by nemusely trvat dlouho. Švédský podnik spolupracuje s těmi největšími námořními dopravci, jako je Maersk a CMA. Delší trasa mezi Asií a severní Evropou, tedy kolem mysu Dobré naděje, by stála až o jeden milion dolarů (22,3 milionu Kč) víc, odhaduje platforma Xeneta, která se rovněž specializuje na nákladní dopravu. V úvahu bere i cestu zpět a poznamenává, že většina těchto dodatečných výdajů připadá na palivo.

Maloobchodní firmy a výrobci pravděpodobně přenesou vyšší náklady na spotřebitele, což za nynější krize životních nákladů potenciálně ještě více zvýší inflaci. "Jde o náklady, které se nakonec přenesou na spotřebitele, kteří zboží kupují," řekl hlavní analytik společnosti Xeneta Peter Sand.

Cesty kolem jižní Afriky zaberou z Asie do severní Evropy a do východního Středomoří asi o deset dnů déle, uvedli odborníci. Plavba z Šanghaje do nizozemského přístavu Rotterdam obvykle trvá kolem 27 dní.

Výrobce hnojiv Mosaic v pondělí uvedl, že několik zásilek směřujících do Spojených států přesměroval na trasu kolem mysu Dobré naděje. Francouzský mlékárenský gigant Danone většinu svých zásilek také odklonil přes alternativní trasu, což prodloužilo dobu přepravy. Pokud by situace trvala déle než dva nebo tři měsíce, firma aktivuje náhradní plány, včetně použití alternativních tras po moři nebo po silnici, řekl mluvčí podniku.

Nynější zpožďování zásilek už vánoční nákupy neovlivní, je ale možné, že obchodům dojdou zásoby do února, pokud se bude přeprava kvůli problémům v Rudém moři dál zpožďovat, uvedla tento týden výzkumná společnost Project44. Ta se specializuje na dodavatelské řetězce. "Až skončí vánoční sezona, kdy vrcholí nákupy, je možné, že zásoby v obchodech budou vyčerpány," uvedla organizace.

(čtk)

Ilustrační foto: Suez Canal Authority - lodě v Suezském průplavu

spinner