Evropská unie

Lépe si počínají menší námořní přístavy Evropské unie

Lépe si počínají menší námořní přístavy Evropské unie

Ekonomické potíže zemí Evropské unie a Spojených států amerických se výrazně podepisují na světovém obchodu. Globální námořní doprava od vrcholu v lednu roku 2011 víceméně stagnuje – v USA vykázala pokles o šest procent, v Evropské unii mírný nárůst o pouhé jedno procento. Jediným pozitivním momentem od roku 2008 byl vyšší vývoz do rozvíjejících se ekonomik zemí BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jihoafrická republika). Námořní export z Evropské unie do těchto zemí vzrostl od roku 2011 o 13 procent; i v jejich případě však tempo růstu od počátku loňského roku lehce zpomalilo.

Nejistota trhů byla jasně patrná na tocích zboží přes 25 největších přístavů Evropské unie, které loni dosáhly prakticky stejných výsledků jako v roce 2011 (pokles o 0,3 procenta) a za výkony předkrizového rekordního roku 2008 zaostaly o 2,3 procenta. Současně se loni naštěstí objevilo pár dobrý zpráv. Mezi přístavy států evropské „27“ si dobře vedou Algeciras, Huelva a Tarragona (Španělsko), Constanţa (Rumunsko), Riga (Lotyšsko) a Bremerhaven (Německo).

Neuspokojivé výsledky

Obecně nebyl loňský rok podle statistik výkonů evropských přístavů nijak zvlášť úspěšný pro největší přístavy. Trojice největších přístavů na severozápadě Evropy vykázala dost neuspokojivé výsledky: Rotterdam nárůst jen o 1,61 procenta, Antverpy pokles o 1,61 procenta a Hamburk o 1,0 procenta. Antverpy tak například za výkony roku 2008 zaostaly o 2,78 procenta. Negativní trend byl ještě markantnější v německém Hamburku, který loni odbavil o sedm procent méně zboží než před krizí.

Dynamicky rostou španělské přístavy

Největším loňským nárůstem se po rumunské černomořské Konstantě může pochlubit jihošpanělský Algeciras. Přístav v Gibraltarské zátoce loni odbavil meziročně o 7,13 procenta více zboží. Za úspěšnou bilancí Algecirasu stály především jeho dva kontejnerové terminály, které provozují dánská skupina APMT a jihokorejský Hanjin. Nejvytíženější španělský přístav dokonce předstihl i Marseille (pokles o 3,1 procenta) a vypracoval se na páté místo v žebříčku 25 nejvýkonnějších přístavů v Evropské unii. Spolu s lotyšskou Rigou je Algeciras s celkovým nárůstem o 19 procent jedním z nejrychleji rostoucích přístavů v celém pětiletém období 2008 až 2012.

Dalším přístavem s nadprůměrnými výsledky je další španělský pří-stav – Tarragona se na východním pobřeží země mezi Barcelonou a Valencií. Tarragona odbavuje zboží pro největší průmyslový komplex ve Španělsku. Vykázala meziroční nárůst objemu překladu o 4,07 procenta, přičemž dvě třetiny výkonů připadly na tekuté hromadné zboží.

Na španělském středomořském pobřeží stojí za pozornost také ještě výsledky Valencie. Přístav v posledních čtyřech letech posílil o 10,76 procenta a umístil se tak na pátém místě nejrychleji rostoucích přístavů v Evropské unii v období od roku 2008. Nejvýznam­nější položkou překladu ve Valencii jsou kontejnery odbavované pro švýcarské rejdařství MSC, které ve Valencii také provozuje kontejnerový terminál.

Na severu vedou Riga a Brémy

Loňský rok nebyl špatný ani pro některé přístavy na severu Evropy. Baltská Riga posílila o 7,13 procenta a skupina Brémy/Bremerhaven u Severního moře o 4,21 procenta. Brémy/Bremerhaven si tak vedly zdaleka nejlépe z pětice velkých severomořských přístavů (Antverpy, Rotterdam, Hamburk a Zeebrugge). Od roku 2008 skupina vykázala celkový nárůst překladu o 12,5 procenta.

spinner