Analýza

Linioví rejdaři stále obtížněji shánějí volné lodě

Linioví rejdaři stále obtížněji získávají volné charterové lodě, díky nimž by mohli zvýšit své přepravní kapacity. Platí přitom, že čím větší požadované lodě jsou, tím menší je šance na jejich získání. Uvedla to v červenci francouzská společnost AXSMarine, která se zabývá analýzami námořní dopravy.

Přehled trhu s loděmi, který společnost AXSMarine vypracovala, ukazuje, jak omezené jsou možnosti liniových rejdařů k získání dodatečných kapacit. Podle analýzy by se do konce roku na trhu měla v segmentu plavidel s kapacitou 4000 až 5000 TEU objevit jen jedna volná loď.

V segmentu 3000 až 4000 TEU by mělo být k dispozici devět lodí, plavidel s kapacitou mezi 2500 až 2999 TEU by mělo být 16 a stejný počet volných lodí zřejmě nabídne kategorie 2000 až 2500 TEU. AXSMarine tento stav hodnotí jako rekordní pokles v nabídce lodní tonáže. Ten se zřejmě ještě prohloubí

z důvodu současného nárůstu přeprav sypkého zboží. Většina víceúčelových lodí, které mohou být použí-vány i pro přepravu kontejnerů, se to-tiž věnuje raději jiným druhům pře-

prav, protože tak vydělají více peněz.

Převis poptávky po lodním prostoru způsobil, že charterové poplat-

ky se každým týdnem zvyšují. Potvrzuje to například Howe Robinsonův index kontejnerových lodí, který

vzrostl od počátku dubna o devět procent. Cena pronájmu lodě třídy panamax s kapacitou okolo 3500 TEU na jeden den při ročním pronájmu činí v současnosti podle odhadů brokerské společnosti Clarksons 29 500 USD. Loni přitom dosahovala v průměru 26 600 USD. Vzrostly rovněž poplatky za pronájem menších lodí. V nedávné době překonala po delší době hranici 17 tisíc USD na den také rychlá a dobře vybavená plavidla s kapacitou kolem 1700 TEU. V pacifické oblasti navíc právě nastává vrchol sezony. Mezi Dálným východem a Evropou jej lze očekávat od konce léta. Nedostatek přepravních kapacit se tedy pravděpodobně ještě prohloubí.

(jet)

spinner