Německo

LNG jako lodní palivo potřebuje větší podporu

LNG jako lodní palivo potřebuje větší podporu

Námořní sektor v Německu vyzval spolkovou vládu, aby konkrétními kroky podpořila zkapalněný zemní plyn (LNG) jako alternativní palivo pro námořní dopravu. Pod společným stanoviskem jsou podepsáni zástupci Svazu německých rejdařů VDR, Svazu pro stavbu lodí a výrobu námořního vybavení VSM, Ústředního svazu německých přístavních podniků ZDS, Ústředního svazu německých lodních makléřů ZVDS a sdružení Maritime LNG Platform.

Německo podle tohoto společného prohlášení nutně potřebuje „inovační ofenzivu“, program na podporu vybavení námořních lodí pohonem na LNG. Potřebné je také zavést jednotné právní standardy pro přístavní provoz. „LNG v námořní dopravě má obrovský potenciál využití. Je to šance, jak efektivně snížit emise v regionech kolem pobřeží a v přístavních městech. Palivo navíc naprosto vyhovuje všem aktuálním i připravovaným ekologickým předpisům,“ zdůraznil ředitel Maritime LNG Platform Georg Ehrmann. Jeho sdružení má více než 70 členů z řad domácích i mezinárodních podniků, svazů a přístavů. „Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury i koordinátor námořní dopravní politiky spolkové vlády se shodují na mimořádném významu LNG pro zajištění čistší dopravy na moři. Odpovídá to duchu koaliční smlouvy vládních stran i evropské směrnici CLEAN POWER FOR TRANSPORT. Námi navrhovaná opatření jsou klíčovým předpokladem pro prosazení LNG jako ekologicky přijatelného paliva,“ řekl dále Georg Ehrmann.

LNG je perspektivním palivem do budoucna

„Němečtí výrobci lodí považují pohon na zkapalněný zemní plyn za perspektivní řešení. Provedli rozsáhlé testy, disponují značnými zkušenostmi a mají veškeré předpoklady pro to, aby se zařadili mezi technologickou špičku ve světě,“ uvedl Ralf Sören Marquardt, prezident Svazu pro stavbu lodí a výrobu námořního vybavení VSM, s tím, že společná iniciativa na podporu LNG může pomoci rychlejšímu prosazení inovací a vytvoření odpovídajícího právního rámce. Ralf Nagel ze Svazu německých rejdařů VDR je přesvědčen, že bez masivního programu podpory ze strany spolkové vlády nebude možné odstranit překážky, které brání rozběhu výroby nových lodí na LNG a přestavbě starších plavidel na nový pohon. „Dosud není v Evropě v provozu jediná loď na LNG bez státní dotace. Německo, pokud si chce udržet přední pozici v námořním sektoru, nemůže výrobu a nasazení lodí na LNG zanedbat,“ řekl dále Ralf Nagel. Řešením není hybridní „dual-fuel“ pohon, kdy lodě mohou vedle běžného lodního paliva spalovat i LNG, protože speciální motory a přidané palivové nádrže a rozvody prodražují cenu plavidla až o 25 procent.

Ekologické palivo pomůže snížit znečištění přístavů

„Masivnější rozšíření lodí na LNG může zásadním způsobem snížit znečištění v přístavech,“ připomněl ředitel Ústředního svazu německých přístavních podniků ZDS Daniel Hosseus s tím, že technologie LNG potřebuje široce koncipovanou a systematickou podporu. Ředitel Ústředního svazu německých lodních makléřů ZVDS Alexander Geisler zdůraznil, že německé přístavy potřebují odpovídající legislativu pro umožnění skladování a tankování LNG. Lodě na zkapalněný zemní plyn patří řadu let mezi vůbec nejbezpečnější plavidla.

Tomáš Johánek

spinner