29. listopadu 2014
Rejdaři a vlastníci námořních lodí se budou muset smířit se stále rostoucími provozními náklady. Vyplývá to z aktuální studie britské poradenské společnosti Moore Stephens. Experti firmy na základě rozsáhlého průzkumu zjistili, že v letošním roce stouply náklady na provoz námořních plavidel oproti roku 2013 o 2,9 procenta a stejně vzrostou i v příštím roce.
Mzdy lodních posádek stouply meziročně o 2,4 procenta, v roce 2015 se mohou zvýšit až o 2,6 procenta. Další výdaje na posádku letos vzrostly o 1,9 procenta, v příštím roce pak stoupnou o 2,1 procenta. Oslovený management rejdařství a vlastníků flotil vyšší výdaje odůvodňuje přetrvávající vysokou poptávkou po lodních důstojnících a inženýrech. Navíc moderní lodě vyžadují mnohem kvalifikovanější obsluhu, byť i méně početnou. Nezanedbatelný vliv na růst personálních nákladů má rovněž plná implementace předpisů pracovního práva námořních posádek Maritime Labour Convention z roku 2006.
Výdaje na opravy a údržbu námořních lodí v letošním roce stouply o 2,3 procenta, přičemž v roce 2015 vzrostou pravděpodobně o další 2,4 procenta. Pojištění letos zdražilo o dvě procenta, v příštím roce pak znovu o 2,2 procenta. Výdaje na pobyt plavidel v docích letos meziročně stouply o 2,1 procenta a v příštím roce vzrostou o 2,2 procenta. Experti Moore Stephans podobný vývoj přisuzují cenám náhradních dílů. V nadcházejících dvanácti měsících budou nejvlivnějším faktorem zvyšování provozních výdajů náklady na financování. Extrémně silný tlak bude i nadále vytvářet ostrý konkurenční boj uvnitř odvětví a také nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.