Námořní kontejnerová přeprava

Logistiku námořních kontejnerů zkomplikuje povinné vážení

Logistiku námořních kontejnerů zkomplikuje povinné vážení

Zasilatelé v námořní přepravě zřejmě ponesou větší odpovědnost za správné naložení kontejnerů. Výbor pro námořní bezpečnost (Maritime Safety Committee, MSC) totiž na svém 93. zasedání v květnu schválil návrh dodatku k Mezinárodní dohodě pro bezpečnost života na moři (SOLAS) s požadavkem na ověřování hmotnosti všech kontejnerů před jejich naložením na loď. Opatření by mělo přispět ke zvýšení bezpečnosti v námořní dopravě a v celém dopravním řetězci, zasilatelům a dopravcům však může zkomplikovat jejich logistické operace.

Dodatek k SOLAS vstoupí v platnost v červenci 2016 poté, co bude ještě formálně projednán na příštím zasedání MSC letos na podzim. Změnu již opatrně přivítala Organizace evropských námořních přístavů ESPO, ovšem s výhradou, že nový požadavek především nesmí zkomplikovat přístavní provoz. „Měli bychom hledat praktické řešení pro všechny účastníky dopravního řetězce,“ uvedla na začátku června generální tajemnice ESPO Isabelle Ryckbostová. „Za všech okolností bychom však měli zabránit tomu, aby vážení zatěžovalo překládkové operace v přístavech a zvyšovalo jejich zahlcení. K tomu by mohlo docházet, pokud by byla chybně deklarovaná hmotnost kontejnerů zjištěna až v přístavu či na terminálu,“ dodala Isabelle Ryckbostová.

Na loď jen zvážený kontejner

Nové pravidlo vyžaduje, aby zasilatelé předkládali dokument potvrzující ověřenou hrubou hmotnost kontejnerů v dostatečném předstihu, aby přístavní operátor mohl připravit pro loď rozpis uložení nákladu. Bez dokladu o ověřené hmotnosti nebudou smět být kontejnery naloženy na loď. Rovněž Mezinárodní asociace přístavů IAPH vidí v novém pravidlu pozitivní přínos. „IAPH vítá přijetí dodatku, neboť toto opatření posílí bezpečnost námořní přepravy kontejnerů,“ řekl prezident asociace Grant Gilfillan. „Po několik let jsme toto řešení otevřeně podporovali, neboť chybně deklarovaná hmotnost kontejnerů je jednou z hlavních příčin poškození kontejnerů při přepravě lodí, po silnici i při manipulaci v terminálech,“ dodal Grant Gilfillan.

Vážit ano, ale ne v přístavu?

Rovněž IAPH zaujala jasné stanovisko, že hmotnost kontejnerů musí být ověřována ještě před vstupem do přístavu. To by mělo snížit riziko pro přístavní personál i uživatele terminálů. Podle IAPH není dostatečným řešením požadovat od operátora terminálu, aby sám ověřoval hmotnost kontejnerů, a asociace proto bude povzbuzovat státní regulační orgány, aby vyžadovaly ověřování hmotnosti kontejnerů pokud možno přímo na místě, kde jsou plněny zbožím.

Význam pro celý řetězec

Speditéři význam správné deklarace hmotnosti kontejnerů potvrzují. „Vážení námořních kontejnerů pro bezpečnou přepravu má své opodstatnění v celém řetězci, nejen na moři, ale i při přepravě kontejnerů po souši do přístavů,“ uvedl k pro-blematice Ing. Jan Polter, předseda pracovní skupiny Logistika Svazu spedice a logistiky ČR a obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic. „Pro každý článek řetězce je důležité znát hmotnost zboží, respektive přepravní jednotky, kontejneru, a zboží v přepravních jednotkách mít správně rozložené a zajištěné, ať jde o loď či kamion,“ řekl dále Ing. Jan Polter. V tuto chvíli však speditéři podle jeho slov otázku vážení kontejnerů neřeší, pokud při přepravě přímo nevznikne požadavek na zjištění hmotnosti kontejnerové zásilky. „V takovém případě převažujeme vždy při nakládce na terminálech před odesláním do přístavu,“ dodal Ing. Jan Polter.

Důležitá jsou data o zásilkách

Odesílatelé by podle Ing. Jana Poltera měli speditérům poskytnout přesná základní data o svých výrobcích. „Pak není problém deklarovat přesnou hmotnost kontejneru před odesláním a pouze kontrolně převažovat v přístavech či vnitrozemských terminálech,“ dodal Ing. Jan Polter. Povinné vážení námořních kontejnerů vstoupí v platnost nejdříve za dva roky a firmy budou mít dostatek času, aby vážení zařadily do svého logistického řetězce. Teprve praxe však ukáže, jak nové opatření přispěje ke zvýšení bezpečnosti kontejnerové námořní přepravy.

Pavel Toman

spinner