26. července 2011
Dánské rejdařství A. P. Moller-Maersk na konci června oznámilo, že koupí dalších deset dalších obřích plavidel od korejské strojírenské firmy Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Dále tak rozšířilo únorový kontrakt na nákup desítky obřích plavidel v hodnotě 1,9 miliardy USD (32,7 miliardy Kč). Součástí původního kontraktu je i opce na dalších deset plavidel (viz DN 11/11). Finanční rozsah nové objednávky Marek neupřesnil.
Prvních deset největších kontejnerových lodí s kapacitou 18 tisíc TEU by měla loděnice rejdaři dodat v letech 2013 až 2015. Pro Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering je to nejvyšší kontrakt v celé jeho historii.
Obří plavidla otevřou zcela novou etapu námořní dopravy, pokud jde o velikost a výkonnost. Lodě třídy označované jako EEE (podle hlavních tří charakteristik – ekonomiky provozu, energetické účinnosti a environmentálních dopadů) budou největšími plavidly na světových mořích. S rozměry 400 × 59 × 73 metrů pojmou o 16 pro- cent více než zatím největší kontejnerová loď Emma Maersk. Kromě toho dále rekordně sníží hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 na jeden kontejner – až o dvacet procent ve srovnání s Emma Maersk a o padesát procent ve srovnání s standardními plavidly v relaci Evropa – Asie.
Nové lodě rozšíří současnou flotilu Maersk Line zahrnující více než 500 plavidel a pomohou mu udržet si vedoucí postavení na trhu. Dohoda potvrzuje návrat důvěry na trh námořní kontejnerové dopravy, který po prudkém propadu v roce 2009 kvůli globální krizi opět oživuje. Podle analytiků Maersk již díky prvním deseti lodím získá díky jejich velikosti obrovskou konkurenční výhodu, protože přinesou snížení jednotkových nákladů na přepravu zhruba o polovinu. Vedení Maersk Line věří, že veškerou kapacitu využije, protože čeká další růst obchodu mezi Evropou a Asií.
Kolding: Kontejnerová doprava stojí před nutností zásadních změn
Předseda představenstva Maersk Line Eivind Kolding vystoupil v první polovině června na námořní konferenci v Antverpách. Jeho poselství bylo stručné a jasné: „Jestli si chce kontejnerová námořní doprava zajistit budoucnost, musí se změnit, a to bezodkladně,“ řekl ve svém příspěvku k budoucnosti oboru.
Kontejnerizace – často označovaná jako motor globalizace – napros-to změnila podobu světového obchodu. Její potenciál efektivně propojit výrobce, obchodníky a spotřebitele na celém světě je obrovský. Jenže během desítek let její existence se podle Eivinda Koldinga vlastní podoba kontejnerové dopravy změnila jen velmi málo. Odvětví používá stále stejný obchodní model a čelí opakovaně týmž výhradám ze strany zákazníků: každý druhý kontejner dorazí do cíle se zpožděním, celý systém zůstává nepružný a (ačkoli je považován za jeden z nejekologičtějších druhů dopravy) stále postrádá transparentnost procesů a vytvoření společných cílů, řekl.
Eivind Kolding připomněl řadu příkladů z dříve vysoce úspěšných segmentů kontejnerové dopravy, jako jsou služby pro automobilový, letecký a elektronický průmysl (hlavně MP3 přehrávače a mobilní telefony). „Pokud nedojde k radikální změně koncepce, dělí kontejnerovou dopravu jen pár let od rychlého vyklizení pozic ve prospěch nových technologií,“ dodal.
Trh a chování zákazníků si velmi důrazně říkají o pečlivou analýzu toho, co od rejdařů skutečně vyžadují. „Kontejnerová námořní doprava stojí před zásadním redefinováním svých prostředků a obchodních modelů. Změny musejí být hluboké, protože jedině tak bude možné vkročit do éry nových příležitostí. Musíme najít způsoby, jak zajistit včasné dodání zboží, jak učinit systém objednávek stejně jednoduchým jako nákup letenky,“ uzavřel Eivind Kolding.