9. září 2009
Dánský koncern A. P. Moller-Maersk se stahuje z oboru konstrukce lodí. K rozhodnutí jej vedly pokračující ztráty jeho loděnic. Nejvíce krize postihla závod Odense Steel Shipyard s přibližně 2600 zaměstnanci. Na vině je především masivní konkurence z Dálného východu, zvláště pak Číny. Podle vedení skupiny je dnes nemožné vyrábět v Evropě lodě se ziskem. Veškeré snahy o dosažení vyšší produktivity, které A. P. Moller-Maersk v uplynulých měsících podnikl, se podle něj v situaci drtivé konkurence z Asie „ukázaly jako neúčinné“. Vedle loděnic koncern provozuje také námořní dopravu, pří-stavní překlad, logistiku a těžbu ropy a zemního plynu. Vedle hlavního provozu loděnice v Odense zastavení činnosti čeká také dceřinou loděnici v litevské Klajpedě, která koncernu patří od roku 1997. O práci v ní přijde 1500 zaměstnanců. Klajpeda připravovala pro Odense Steel Shipyard ocelová žebra a další velké konstrukční díly, které do Dánska k finální montáži putovaly po moři. Na konci srpna již dostalo v Odense výpověď prvních 175 pracovníků, zbytek bude následovat tak, jak budou dokončovány stávající zakázky. Celkem podnik předá ještě patnáct obchodních a výletních lodí. Práce by měly být definitivně ukončeny na jaře roku 2012. V Odense v minulosti postavili pro rejdařství Maersk například osm obřích kontejnerových lodí třídy E s kapacitou jedenáct tisíc TEU. n www.maersk.com