7. června 2007
Řada rejdařů na jaře oznámila zavedení nových pravidelných námořních spojů. Často nově nabízejí spojení menších přístavů s velkými námořními centry pomocí menších lodí. Není sporu o tom, že jde i o snahu pozlobit poskytovatele velkých liniových služeb cenově výhodnou nabídkou. O nových spojeních na svém posledním zasedání jednal i Námořní klub Svazu spedice a logistiky ČR (SSL). Několik z nich uvádíme.
Společnost Mediterranean Shipping Company (MSC) s hlavním sídlem v Ženevě zahájila s lodí o kapacitě 886 TEU týdenní službu mezi svým bahamským hubem ve Freeportu a oběma středoamerickými přístavy Santo Tomas de Castillo (Guatemala) a Puerto Cortes (Honduras). Všechny přístavy, které MSC v severojižním směru obsluhuje jednou týdně (s výjimkou Long Beach a Bostonu), jsou na novou službu napojeny přes Freeport. Konkrétně jde o přístavy Charleston, Port Everglades, New Orleans, Houston, New York, Philadelphii, Baltimore, Norfolk, Savannah a Jacksonville. MSC nabízí vnitrozemské napojení také do a z přístavů Santo Tomas de Castillo a Puerto Cortes.
Nord Direct poprvé v Le Havre
Francouzské rejdařství Delmas (dceřiný podnik CMA CGM) otevřelo novou službu Nord Direct mezi severní Evropou a západní Afrikou. Nasadilo na ni loď Katrin S připlouvající do Terminal de France (Port 2000) v Le Havre. S dvoutýdenní frekvencí spojuje severní Evropu (Antverpy, Le Havre) s přístavy Casablanca, Nouakchott, Dakar, Banjul, Freetown a Monrovia.
Islandský Samskip s novými službami
Jen deset měsíců po výrazném rozšíření kapacit v Severním a Baltském moři přišlo islandské rejdařství Samskip s dalšími novými relacemi. S novou lodí Samskip Explorer pro 803 TEU nyní spojuje Hull a Rotterdam s Aalborgem v Dánsku, a také s Helsingborgem a Varbergem ve Švédsku. Loď Anna G (550 TEU) zase přepravuje zásilky z Helsingborgu a Ventspils do Klajpedy, odkud se nabízejí možnosti další dopravy do vnitrozemských destinací včetně Moskvy. Podle vedení společnosti si dnes stále více zákazníků přeje ekologičtější a levnější alternativu vůči silniční dopravě, za niž považují dopravu námořní. Samskip nyní garantuje dojezdy v pevné dny do destinací v Moskvě a okolí. V Rotterdamu, kde rejdařství nově obsluhuje terminál Interforestse, je zajištěna další intermodální a příbřežní doprava. Dánské a norské klienty rejdař obsluhuje přes přístavy Aalborg a Helsingborg, kde je velké drážní centrum. Samskip disponuje také parkem 45’ kontejnerů na šíři palet. Přeprava mezi Hullem a Moskvou trvá dvanáct dní a mezi Rotterdamem a Moskvou jedenáct dní. Ve spolupráci s dceřinou společností Van Diereen Maritime rejdař zajišťuje také silniční a drážní dopravu z Ventspils a Klajpedy do Moskvy.
Mindanao Express Service od APL
Rejdařství APL provozuje dvakrát týdně novou službu s názvem Mindanao Express Service. S třemi loděmi pro 700 až 850 TEU spojuje na Filipínách přístavy Bugo a Davo, a také Cagayan a General Santos. Přes Singapur a Kaohsiung se lze napojit na globální servis APL do Asie, Evropy a Severní Ameriky. Podle společnosti je velká poptávka po přepravě masa tuňáka, kaučuku a ovoce – zejména banánů, ale také manga a kokosových ořechů. Export z regionu Mindanao pozitivně ovlivnilo nedávné rozhodnutí USA, že vybrané produkty z Filipín zařadí do US General System of Preference. Jen celková hodnota exportu filipínských banánů se v šestiletém období 2004 až 2009 odhaduje na čtyři miliardy USD. Z toho by měl 95 procent tvořit export z regionu Mindanao.
Ferryways plánují spoj do Španělska
Belgické rejdařství Ferryways, nabízející službu Ro-Ro, plánuje novou relaci mezi Ostende a severozápadním Španělskem. Měla by ji obsluhovat jedna až dvě lodě s kapacitou pro zhruba 90 kamionů a se dvěma nebo třemi odjezdy týdně. Konečné rozhodnutí by mělo padnout v červnu či v červenci. Zahájení provozu rejdař plánuje na konec letošního roku, jakmile bude mít potřebnou tonáž k dispozici. Rejdařství zdůrazňuje, že nebude žádat o příspěvek z evropského programu Marco Polo, i když by nová služba mohla jeho kritériím odpovídat. Ferryways provozují s flotilou sedmi lodí různé služby v relacích Ostende – Ipswich a Tilbury – Killingholme. V současné době jedná s evropskými a čínskými loděnicemi o stavbě šesti dalších lodí typu Ro-Ro. Získat by je mohly v roce 2009.
YM Ultimate dorazila do Hamburku
Na své první plavbě, předtím, než pokračovala v cestě do přístavu Felixstowe, se loď YM Ultimate zastavila také v Hamburku. Loď tchajwanského rejdařství Yang Ming je 335,5 metru dlouhá a 42,8 metru široká, disponuje kapacitou pro 8200 TEU. Postavila ji korejská loděnice Hyundai Heavy Industries. Loď pluje pod liberijskou vlajkou a bude nasazena na linku Asia – Europe
Service Loop I. Provozuje ji konsorcium CKYH, k němuž patří COSCO, K Line, Yang Ming a Hanjin Shipping. Bude obsluhovat pří-stavy Šanghaj, Hingbo, Xiamen, Kaohsiung, Yantian, Singapur, Rotterdam, Hamburk, Felixstowe, Antverpy, Singapur, Kaohsiung a opět Šanghaj.
CMA CGM do Austrálie
Francouzské rejdařství CMA CGM zahájilo novou službu pod názvem New Europe Mascarene Oceania (Nemo) Service. Spojuje severní Evropu a středomořské přístavy s ostrovy Indického oceánu
(Ré-union a Mauritius) a s Austrálií, Novým Zélandem, Indonésií, Indií, Srí Lankou a Saúdskou Arábií. Plavba po celé smyčce trvá 91 dní. Rejdař do služby nasadí třináct moderních rychlých lodí o kapacitě 2800 TEU. Lodě budou disponovat velkým chladírenským prostorem a budou se plavit nejprve v dvoutýdenním a později v týdenním rytmu. Podle rejdaře se tak uskutečňuje první přímé spojení z Austrálie / Nového Zélandu přes indický Chennai až do Evropy. Na trase je celkem 29 přístavů.
Ing. Jiří Kladiva,
CBC