7. července 2006
Asociace evropských liniových rejdařů (ELAA) požaduje, aby byla jejím členům po zrušení současných kartelových privilegií zachována možnost vyměňovat si v omezené míře informace o situaci na trhu. Společného rozhodování o výši poplatků a přirážek se rejdaři podle červnového prohlášení asociace hodlají zříci. ELAA požaduje, aby si rejdařství i nadále mohla vyměňovat data o kapacitě a vytížení lodí. Návrh předpokládá, že i v budoucnu budou moci činit společné nabídkové a poptávkové prognózy. Kromě toho by měli mít rejdaři možnost ukládat své statistiky nakládek a přeprav do společné databanky, která bude spravována nezávislými experty. Dále by měl být vytvořen cenový index, který by rejdařstvím pomáhal při výpočtech výše poplatků. Podle asociace by v budoucnu místo ní měla vzniknout jiná zastřešující organizace, která by plnila funkci diskusního fóra rejdařů a prostředníka pro jednání s jinými hospodářskými institucemi. Všechny informace, které by nová organizace uchovávala, by však byly veřejně přístupné. Výbor evropských zasilatelů (ESC) se však na požadavek nahradit konference nějakou jinou institucí dívá s nedůvěrou. To, že by rejdaři sdíleli informace, které by mohli ihned analyzovat a na jejich základě vytvářet strategie proti zasilatelům, se jim nezamlouvá. Pro rejdaře by měla platit stejná pravidla jako pro jakékoli jiné podnikatelské odvětví, domnívá se ESC. S tím ovšem rozhodně nesouhlasí ELAA, podle níž bez výměny určitých informací nemůže tak „kapitálově intenzivní“ odvětví, jakým liniové rejdařství je, uvážlivě investovat. Evropská komise se bude problémem zabývat pravděpodobně v září. Konečné rozhodnutí o budoucnosti liniových konferencí však lze očekávat nejdříve na konci příštího roku. N