Námořní doprava

Námořní pašeráctví je na vzestupu

Námořní pašeráctví je na vzestupu

Pašeráci drog a zbraní používají k převozu nelegálních zásilek čím dál častěji námořní dopravu. Zboží se snaží k zákazníkům dostat hlavně na palubě evropských lodí. Vyplývá to z nejnovější zprávy o námořním pašeráctví, kterou minulý týden zveřejnil Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI). Jeho experti spočítali, že přes 60 procent nelegálních zásilek celníci odhalují na lodích západních států; nelichotivý žebříček vedou Německo, Řecko a USA.

SIPRI ve studii upozornilo, že námořní doprava se stává pro pašeráky první volbou především proto, že celníci dokážou zkontrolovat pouze zlomek, zhruba dvě procenta převážených kontejnerů se zbožím. „Tyto smrtelně nebezpečné obchody běží zcela hladce,“ popsal praxi ilegálních obchodníků jeden z autorů studie Hugh Griffiths. „Kontejnerová doprava je špinavým kanálem světového obchodu. A nikdo za něj, zdá se, není odpovědný,“ dodal.

Kontejnery na lodích nelze uhlídat

Švédský ústav sbíral data o odhalených případech pašeráctví a došel k tomu, že nejvíce se v současnosti pašují drogy, po nichž následují zbraně. Pachatelé přitom profitují hlavně z toho, že se zboží na nákladních lodích převáží v zapečetěných kontejnerech v takovém množství, že cel-nicemi prochází bez povšimnutí. „Kontejnery představují revoluci v mezinárodním obchodě, ale pro pašeráky jde o ideální zástěrku. Světovými přístavy každý den prochází tolik kontejnerů, že prohlédnout se dá jen nepatrná část z nich. Vlastníci lodí, a dokonce i celníci se často prostě musejí spolehnout, že v kontejneru je to, co je zaznamenáno v přepravních dokumentech,“ uvedl Hugh Griffiths.

Nejvíce se zneužívají německé a řecké lodě

SIPRI dále zdůraznil, že nejvíce pašovaného zboží bývá odhaleno na lodích, které vlastní společnosti z Evropy a USA. Téměř pětinu ilegálních zásilek zabavili celníci na lodích s německými vlastníky, 11 procent takových zásilek bylo na řeckých lodích a osm procent na amerických plavidlech. Podle Hugha Griffithse to neznamená, že by vlastníci nebo kapitáni těchto lodí o pašerácích věděli, ale spíše to, že pašeráci pro svoje operace rádi využívají důvěryhodných společností. Věří totiž, že na jejich lodích je nižší pravděpodobnost odhalení.

(čtk)

spinner