23. listopadu 2018, red
Hamburk ve dnech 4. až 7. září letošního roku hostil veletrh námořních technologií SMM. Výjimečné akce se zúčastnilo celkem 2289 vystavovatelů z 69 zemí, počet návštěvníků přesáhl 50 tisíc z více než 120 zemí. Ústředním mottem veletrhu byly Trendy ve SMMart námořní dopravě, nepřekvapí proto důraz na digitalizaci a „zelenou“ námořní dopravu.
Výstavní plocha dosáhla 93 tisíc m2, expozice byly rozděleny do 13 hal. SMM je akce pořádaná jednou za dva roky. I letošní ročník potvrdil, že jde o největší a nejvýznamnější veletrh globální námořní dopravy. Prezident a předseda představenstva pořádající agentury Hamburg Messe und Congress Bernd Aufderheide byl velmi spokojený s průběhem všech čtyř veletržních dnů: „SMM 2018 byl velmi úspěšný, a to nejen pro nás jako organizátory, ale hlavně pro vystavovatele a návštěvníky. Znovu jsme v Hamburku uvítali špičku námořního světa a opět můžeme říci, že blízké kontakty mezi partnery přímo na místě nic nenahradí.“ Bernd Aufderheide také vyzdvihl účast generálního tajemníka Mezinárodní námořní organizace IMO Kitacka Lima na slavnostním zahájení SMM. Kitack Lim byl také jedním z řečníků speciální konference, kde hovořil o environmentální agendě IMO.
Digitalizace je klíčovým tématem odvětví
Důraz na chytré (smart) technologie byl patrný ve většině expozic a téma rezonovalo i během panelových diskusí odborníků. Digitalizace je jedním z klíčových tahounů odvětví, je skloňovaná ve všech pádech stejně jako ochrana životního prostředí. Přímo na místě mohli návštěvníci využít mnoha interaktivních obrazovek, simulátorů i VR brýlí. Tyto technologie jim velmi názorně přiblížily inovativní technologie.
SMM je komplexním veletrhem, kde se návštěvníci mohou seznámit s neuvěřitelně širokým spektrem námořních technologií: počínaje filtry pro maziva od společnosti Bollfilter přes radarový systém Faruno, lodní motory od MAN Energy Solutions až třeba po signální houkačky firmy Zöllner. Letos byl mezi návštěvníky velmi oblíbený design kajut výletních lodí. Velkou pozornost návštěvníků přilákala technologie 3D tisku v prezentační zóně Maritime 3D-Printing Show Area. Na SMM si 3D tisk odbyl letos premiéru.
Návštěvníci i vystavovatelé si velmi pochvalovali možnost vzájemných setkání. „Být každé dva roky na SMM je pro nás absolutní nutností, zde se setkáváme se všemi partnery a zákazníky na jednom místě,“ řekl Jan-Christoph Lötzsch, ředitel poprodejních služeb firmy Raytheon Anschütz.
Veletrh plný novinek a inovací
Nové produkty, noví lidé, nové strategie – SMM se znovu ukázal jako špičková platforma pro představení novinek. Stánek koncernu Siemens vsadil na masivní inovace. „Pro nás je SMM vždy výborným indikátorem nálady na trhu,“ řekl Matthias Schulze, výkonný viceprezident pro námořní technologie u Siemensu. Alfa Laval poprvé ukázala svůj nový výkonný systém pro řízení lodních nádrží balastní vody. „Zákazníky zajímaly především ty produkty, které reagují na nejnovější úpravy environmentální legislativy,“ vysvětlil Klaus Maak, divizní ředitel Marine MidEuropa.
Na veletrhu byla rovněž finalizována řada velkých kontraktů. Například GEA oznámila objednávku od P&O Cruises na inovativní průmyslovou chladírenskou technologii. I řada dalších vystavovatelů byla s jednáními uskutečněnými přímo na SMM spokojená. Klasifikační společnost DNV GL uzavřela smlouvu na supervizi a klasifikaci projektu nové kontejnerové lodí s kapacitou 2750 TEU s čínskou loděnicí Huangpu-Wenchong (HPWS).
Také letošní ročník se mohl pochlubit množstvím doprovodných akcí. Konference se věnovaly tématům, jako je digitalizace, ochrana životního prostředí, výzkum oceánů a bezpečnost/obrana. Diskusí se zúčastnilo více než 500 hostů.
SMM 2018 proběhl v uvolněné atmosféře, která vynikla zejména ve srovnání s předchozím ročníkem – v roce 2016 byly ještě poměrně výrazně patrné dopady krize, jíž námořní sektor předtím prošel.
Příští ročník veletrhu námořních technologií SMM se uskuteční v Hamburku ve dnech 8. až 11. září 2020.
(mm)
Foto: Hamburg Messe