Německo

Největší kontejnerová loď světa zavítala do Hamburku

Největší kontejnerová loď světa zavítala do Hamburku

Obří kontejnerová loď CMA CGM Marco Polo francouzské rejdařské skupiny CMA CGM dorazila na své panenské plavbě v polovině prosince do prvního přístavu kontinentální Evropy, Hamburku. Plavidlo o kapacitě 16 020 TEU odbavil kontejnerový terminál CTB – Container Terminal Burchardkai hamburské přístavní společnosti HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG).

Marco Polo je nová vlajková loď flotily CMA CGM. Největší kontejnerová loď světa s délkou 396 metrů a šířkou 53,6 metru je v provozu ve službě FAL1 na nejvýznamnější obchodní trase mezi Dálným východem a severní Evropou. Rejdařství CMA CGM díky němu opět získalo vedoucí pozici ve využití velkokapacitních kontejnerových lodí nejvyšší třídy.

Celkem tři obří lodě

Marco Polo je první z trojice plavidel této třídy, která ponesou jména velkých námořních cestovatelů a objevitelů. Již v červenci roku 2010 uvedl koncern CMA CGM do provozu loď Christophe Colomb s kapacitou 13 800 TEU, která se v té době rovněž zapsala do hamburské knihy rekordů. „Hamburský přístav nabízí kvalitní spojení se střední a východní Evropou a možnosti překladu na spoje do Skandinávie a celé oblasti Baltu. Musíme se s našimi loděmi dostat co nejblíže k zákazníkům, kteří si cení Hamburku stejně jako my,“ řekl při slavnostním odbavení obřího plavidla v Hamburku ředitel CMA CGM pro Německo Reinhard Peschel.

Investice a koordinace

Hamburská přístavní společnost HHLA v uplynulých letech investovala do posílení výkonnosti a rozšíření odbavovacích kapacit svého největšího kontejnerového terminálu přes 400 milionů €. Jádrem terminálu jsou moderní kotviště pro velké kontejnerové lodě s tandemovými portálovými jeřáby schopnými najednou naložit či vyložit až čtyři standardní 20’ kontejnery nebo dva 40’ kontejnery. „CT Burchardkai jsme cíleně připravovali na odbavování obřích kontejnerových plavidel nejnovější generace. Kontinuální inovace a enormní pracovní nasazení našeho personálu nám umožní udržet si vedoucí postavení mezi evropskými provozovateli kontejnerových terminálů,“ uvedl k tomu člen představenstva HHLA pro kontejnerový provoz Stefan Behn.

Přístav se na zvládnutí rostoucího počtu obřích plavidel s kapacitou nad deset tisíc TEU připravuje také posilováním spolupráce mezi všemi subjekty v přístavu i na Labi. „Pro nás je klíčová úzká spolupráce se správou povodí Labe v Brunsbüttelu, hlavním přístavním úřadem v Hamburku a lodivodskými službami na Labi a v přístavu. Posílili jsme personál v centrále pro feederovou logistiku, kterou provozujeme společně s Eurogate,“ řekl Stefan Behn.

Velmi ekologické

Nové kontejnerové lodě s extrémně vysokou přepravní kapacitou ne-jsou pozoruhodné jen svými rozměry a hospodářským přínosem, ale i ohleduplností k životnímu prostředí. V případě plavidla CMA CGM Marco Polo zlepšuje dynamiku plavby a snižuje spotřebu paliva i emise CO2 systém ovládání kormidla. Pozitivní dopad na provozní charakteristiky má také optimalizovaný tvar trupu lodi.

Obří lodě pomáhají zvyšovat ekologický přínos celého logistického řetězce, zejména když mohou díky vhodným stavebním úpravám plavební dráhy vplouvat hlouběji do vnit- rozemí, kde se zboží dále překládá na menší, feederové lodě nebo na železnici. V případě silniční dopravy by potenciální plný náklad CMA CGM Marco Polo – 16 020 TEU – vytvořil kolonu nákladních vozidel dlouhou 138 kilometrů.

Plavební podmínky zatím neumožňují plné využití

Prozatím neuspokojivé plavební podmínky na Labi ovšem dosud neumožňují lodím takové velikosti vplouvat do přístavu při plném naložení, takže jejich ekonomický i ekologický potenciál při překladu v hamburském přístavu ještě nelze plně využít. „Pozdržení prací na prohlubování plavební dráhy Labe je pro nás problém, protože bychom rádi naše lodě v Hamburku odbavovali plynuleji, bez závislosti na plavebních podmínkách na Labi během přílivu a odlivu,“ řekl k tomu Stefan Behn.

„Hamburk patří mezi nejatraktivnější přístavy pro rejdaře provozující velkokapacitní kontejnerové lodě. Aby mohl hamburský přístav svou roli plnit úspěšně i v budoucnu, je třeba, aby spolkový správní soud dal konečně zelenou úpravám plavební dráhy na Labi,“ poznamenala předsedkyně představenstva hamburské marketingové přístavní společnosti HHM Claudia Rollerová. Připomněla, že už v posledních dvou letech se počet obřích plavidel odbavených v Hamburku výrazně zvyšuje. Jen v roce 2011 bylo v přístavu registrováno 894 pohybů námořních lodí s délkou přes 330 metrů nebo šířkou přes 45 metrů.

spinner