Přístav Gdaňsk

Největší kontejnerový terminál na Baltu je v gdaňském přístavu

Největší kontejnerový terminál na Baltu je v gdaňském přístavu

Svět investuje do kontejnerové přepravy. Z údajů OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj se sídlem v Paříži) vyplývá, že zboží převážené ve standardních kontejnerech tvoří jednu čtvrtinu globálního obchodu. Skoro polovina tohoto objemu se nakládá a vykládá v přístavech Dálného východu. Důležitými body na mapě této globální obchodní výměny jsou evropské přístavy, přes které putuje do Evropy značná část dodávek z jiných kontinentů. Mezi nimi významně posiluje svou pozici přístav v Gdaňsku.

Od poloviny 70. let gdaňský přístav sloužil hlavně pro vývoz uhlí a tekutých paliv. Z loňských rekordních překládek – překračujících 30,2 milionu tun – více než 30 procent objemu tvořilo kusové zboží v kontejnerech. Díky novému hlubokovodnímu kontejnerovému terminálu (DCT Gdaňsk) vybudovanému v roce 2007 a neustálé modernizaci jeho vybavení se o gdaňský přístav začal zajímat největší světový námořní přepravce – Maersk Line. Jeho rozhodnutí o zahájení přímého kontejnerového spojení mezi Gdaňskem a Dálným východem (servis AE-10) bylo průlomové z hlediska nárůstu obratů přístavu.

Přístav v Gdaňsku nabízí svým partnerům také jiné přednosti. Nábřeží terminálů, postavených přímo na vodách Gdaňského zálivu, přijímají lodě s ponorem do 15,5 metru – tzv. Baltmax čili nákladní lodě, které mohou zdolat Dánské úžiny. K nábřežím vedou plavební dráhy vyhloubené do 17,5 metru, které jsou navigačně jednoduché a bezpečné. Hlubokovodní terminály pro tekutá paliva, uhlí a suché hromadné náklady, LPG a kontejnerové terminály byly vybaveny moderními automatizovanými překládacími systémy, které zkracují čas překládky a stání lodě v přístavu na minimum. Gdaňský přístav je dnes zcela univerzálním přístavem – je přístavem pro každou loď a každou zásilku.

Rostoucí objem překládek v kontejnerových terminálech polských pří-stavů a možnost obsluhy největších lodí na světě v Gdaňsku (servis AE10 z Dálného východu do Gdaňska obsluhují nyní kontejnerové lodě o objemu překračujícím 18 000 TEU) také přiměly DCT Gdaňsk k rozhodnutí o rozšíření terminálu. Díky rozhodnutí vzroste před koncem roku 2016 objem překládky kontejnerů v Gdaňsku na tři až čtyři miliony TEU ročně.

Dynamika růstu manipulace s kontejnery – mimo jiné v gdaňském pří-stavu – umožňuje přesměrovat do Polska proud zboží přepravovaného námořní cestou, které se dosud překládalo v kontejnerových terminálech přístavů západní Evropy. Schválení koncepce vládního balíčku zákonů v Polsku, který zjednodušuje fytosanitární celní a finanční opatření, přálo zvýšení konkurenceschop­nosti polských přístavů. Pohraniční orgány mohou nyní v přístavech používat princip „single windows“, odbavení do 24 hodin a prodlouženou (srovnatelně s přístavy západní Evropy) splatnost vyúčtování daně DPH.

Gdaňský přístav má veškeré atributy přístavu přívětivého pro zasílatele a příjemce zásilek. Rejdařské společnosti, které využívají k přepravě čím dál větší lodě – což umožňuje snížit jednotkové náklady na přepravu zboží – ocenily možnosti zvýšení obratů a ochotněji registrují v Gdaňsku nové plavební linky. Další kontejnerový servis CRX Maersk Line spojil v červnu roku 2014 Gdaňsk s Latinskou Amerikou. O něco dříve, na podzim roku 2013, přímé kontejnerové spojení z Gdaňska do Maroka zaregistrovala společnost Seago Line. Na vnějších a hlubokovodních nábřežích gdaňského přístavu se nyní překládá zboží s hodnotou dosahující výše 170 miliard zlotých.

Janusz Kasprowicz, mluvčí ZMPG S.A.

spinner