LNG v námořní dopravě

Německo hledá možnosti podpory pro lodě na LNG

Německo hledá možnosti podpory pro lodě na LNG

Německé spolkové ministerstvo hospodářství i Spolkový sněm hledají způsob, jak podpořit zavádění pohonu zkapalněným zemním plynem LNG v námořní dopravě. O záměru informovali koordinátor námořní politiky spolkové vlády Uwe Beckmeyer a východofríský poslanec za sociální demokraty SPD Johann Saathoff na společném jednání námořních zájmových svazů VDR, VSM a strojírenského sdružení VDMA.

Oba politikové svými vystoupeními reagovali na skutečnost, že námořní doprava sice považuje LNG za palivo budoucnosti, ale pohon se zatím prosazuje jen velmi pomalu. Je to ukázkový příklad začarovaného kruhu: nikdo nebude investovat značné částky do skladovacích kapacit, dokud nebude v provozu dostatek plavidel s pohonem na LNG – a naopak. Od roku 2015 budou přinejmenším v Hamburku a Bremerhavenu uvedeny do provozu lodní čerpací stanice LNG, další přístavy budou následovat.

Uwe Beckmeyer je přesvědčen, že lepší cestou je vytvoření nových programů podpory než pokusit se o revizi či rozšíření stávajících. Je také otázkou, zda podpora (místní) infrastruktury je vůbec „spolkovou“ úlohou. V současné době je po celém světě v provozu kolem 50 námořních plavidel poháněných LNG, dalších 50 rejdaři objednali v loděnicích. Experti očekávají, že do roku 2020, tedy během pouhých šesti let, bude nasazeno přes 1000 lodí s LNG. Většímu prosazení technologie brání i skutečnost, že lodě na LNG jsou o 20 až 25 procent dražší.

Německý námořní sektor vyzval spolkové i zemské orgány, aby bezodkladně vytvořily použitelné bezpečnostní předpisy pro skladování LNG, zejména aby se inspirovaly osvědčenými pravidly fungujícími například ve Švédsku. Současná německá pravidla požadují časové i prostorové oddělení odbavení (nakládka/vykládka) lodi a její tankování LNG. Striktní předpisy prodlužují a prodražují odpovídající přístavní procedury, což k nasazení lodí s LNG vůbec nepřispívá.

spinner