2. listopadu 2006
Společnosti HSH Nordbank, Econum Unternehmensberatung a Ernst & Young zkoumaly strukturu provozních nákladů německých kontejnerových lodí. Při zpracování studie, kterou zveřejnily v září, vycházely z 900 anonymních výročních zpráv z období 2000 až 2004 od celkem 270 společností. Autoři studie zkoumali veškeré provozní náklady jednotlivých plavidel. U každé kategorie (například údržba, pojištění nebo personál) pak ve studii uvedli střední hodnotu, odchylku a podíl kategorie na celkových nákladech. Za hlavní třídicí kritérium zvolili velikost plavidla danou přepravní kapacitou v TEU. Z výsledků vyplynulo, že provozní náklady německých kontejnerových lodí vzrostly ve sledovaných čtyřech letech o třetinu. Relativně nejdražší jsou malé lodě. Čím je plavidlo větší, tím nižší jsou jeho náklady. Personální náklady tvořily s podílem ve výši 45 až 50 procent největší část výdajů, ale jejich výše je v zásadě stabilní. Pojišťovací náklady naopak soustavně a výrazně rostou. Výdaje na údržbu plavidel v loděnicích a docích se do provozních nákladů promítají cyklicky v závislosti na předepsaných intervalech prohlídek. Námořní kontejnerová přeprava v posledních letech vykazuje dynamický nárůst. Rozvoj světového obchodu a silná poptávka po přepravních kapacitách společně vedly v letech 2003 až 2005 k nárůstu kontejnerové tonáže o přibližně 12 procent ročně. Autoři studie upozornili na to, že v příštích letech bude zřejmě dynamika růstu oslabena. V takové situaci podle nich bude znalost nákladů na provoz představovat cennou orientační pomůcku pro rejdaře i další subjekty.