30. března 2015
Námořní i vnitrozemské vodní trasy budou do roku 2020 i v následujících letech pod stále větším tlakem bez ohledu na to, zda budou využívané pro nákladní přepravu, rekreační plavbu či ostatní komerční aktivity. Během Týdne evropské lodní dopravy European Shipping Week, který se konal od 2. do 6. března, představil Pierre C. Sames, předseda evropské výzkumné asociace ERA a ředitel sekce výzkumu námořních technologií u klasifikační společnosti DNV GL, novou iniciativu Vessels for the Future (Lodě pro budoucnost), jejímž cílem je zlepšit bezpečnost lodní dopravy, trvalý rozvoj a posílení konkurenceschopnosti.
K iniciativě se připojilo v listopadu 2014 více než 50 společností, výzkumných institutů, akademických organizací a zájmových sdružení. Společně chtějí vytvořit lepší předpoklady pro rozvoj vodní dopravy. „V rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) budeme koordinovat výzkum, vývoj a implementaci řady programů určených pro plavidla, provoz a další aspekty,“ řekl Pierre C. Sames. Iniciativa se zaměří na tři klíčové oblasti námořní dopravy: bezpečnost, efektivitu a konkurenceschopnost. Vessel for the Future má ambiciózní cíl sahající až do roku 2050, a to snížení emisí CO2 o 80 procent a kompletní (stoprocentní) odstranění emisí SOx a NOx. Plánuje také snížení rizikovosti námořní dopravy.
Pro vyšší efektivitu a ekologickou účinnost jsou nejdůležitější tyto námořní technologie: nové materiály a procesy, palivové a pohonné systémy, informační a komunikační platformy (včetně e-maritime), výzkum interakce lodních trupů s vodou, řízení spotřeby energií a inovativní design lodí. Iniciativa chce vyvinout první evropský demonstrátor námořních plavidel, který by ukázal možnosti testování nových technologií na úrovni lodí. Pokrok v této oblasti podpoří průmyslovou konkurence-schopnost Evropy a pomůže vytvářet nové pracovní příležitosti.