2. března 2015
Gdaňský přístav se nyní nachází ve velmi úspěšné fázi rozvoje. Poprvé v historii se potvrzují vynikající lokalizační podmínky přístavu jak v zeměpisném, tak i hospodářském měřítku. Dosažená úroveň rozvoje přístavní infrastruktury, jejíž značná část umožňuje odbavení zaoceánských lodí, největších, jaké vplouvají na Baltské moře, přispívá k rozvoji oceánských plavebních linek, a mění tak postavení a úlohu Gdaňského přístavu mezi evropskými přístavy.
Realizace funkce největšího kontejnerového hubu na Baltském moři výstavbou Deepwater Container Terminal Gdaňsk je skutečností. Naše hlubokovodní terminály pro hromadné náklady mají možnosti a distribuční ambice. V přímé blízkosti DCT a ostatních hlubokovodních terminálů se na rozloze 100 hektarů rozvíjí Pomořské logistické centrum. Do přístavních rozvojových investic vstupují velké polské i zahraniční firmy s mezinárodním významem. Jsou to mimo jiné: Przedsiębiorstwo Eks-ploatacji Rurociągów Naftowych S.A., které staví překládkovou a skladovací základnu na ropu a její produkty; Sea Invest, který je majitelem dvou terminálů pro hromadné náklady; Macquarie Global Infrastructure Fund II jako hlavní majitel DCT; Goodman Polska, který staví a řídí zmíněné Pomořské logistické centrum. Klienty, kteří významně ovlivňují současné postavení přístavu, jsou mimo jiné Maersk Line a Grupa Lotos S.A.
Zvyšující se zájem globálních hráčů na námořním trhu o Gdaňský přístav vyplývá nejen z dosaženého potenciálu služeb, ale také z hospodářských rozvojových výhledů Polska a také Baltského regionu a střední Evropy. Klíčový význam má citelné zlepšení silničního a železničního spojení s pevninským zázemím. Čím dál méně zboží z polského zázemí utíká do konkurenčních přístavů. Očekáváme, že systematicky realizované další zlepšení přístupnosti našeho přístavu a atraktivita přepravní nabídky ovlivní růst tranzitních překládek ze sousedních států. Obraty přístavu každoročně rostou a v roce 2014 byly opět rekordní.
Závěrečná bilance bude možná po získání podrobných statistických údajů od našich překládkových ope-rátorů, ale již je známo, že značně překročily úroveň 32 milionů tun. Udrželi jsme naše druhé (po Sankt Petěrburgu) místo kontejnerového přístavu na Baltu s výsledkem asi 1212 tisíc TEU. Strategické úsilí, abychom se stali univerzálním přístavem, bylo zrealizováno a naše struktura nakládek odpovídá standardům univerzálních evropských přístavů.
Nové postavení Gdaňského přístavu nalezlo odraz v dokumentech Evropské komise týkajících se Transevropských dopravních koridorů. Máme status výchozího přístavu v baltsko-jadranském koridoru č. 1. Je to velmi důležité z hlediska možnosti ucházet se o unijní finanční podporu pro rozvoj přístavní infrastruktury. Je to také důležitý závazek pro zajištění veškerých standardů shodně se sítěmi TEN-T. Hospodářské výhledy pro Polsko, region Baltského moře a sousední státy tvoří základ pro naši současnou strategii rozvoje.
Chceme maximálně využít dobré konjunktury a příznivých podmínek a pokračovat v dynamickém rozvoji univerzálního evropského přístavu odbavujícího mimoevropské zásilky. Bude to doprovázeno prohlubováním distribuční a logistické funkce se zaměřením na intermodální dopravu. Na rezervním území v blízkosti přístavu se bude rozrůstat obchodně-průmyslová zóna posilující stabilitu našeho zázemí. Gdaňský přístav s národním významem se stává jedním z nejdůležitějších přístavů v této části Evropy.
Marketingova kancelar ZMPG S.A.