14. července 2014
Překlad zboží v nizozemském přístavu Rotterdam dosáhl v prvním čtvrtletí 2014 celkem 109 milionů tun, o 0,2 procenta méně ve srovnání se stejným obdobím loňského obchodního roku. Rotterdam odbavil o dvě procenta méně ropy, o 14 procent méně produktů na bázi minerálních olejů, stejný pokles zaznamenal také překlad ostatního tekutého hromadného zboží.
Pozitivní vývoj naopak vykázal překlad železné rudy a šrotu (plus 5 procent), uhlí (plus 15 procent), zemědělských produktů (plus 69 procent), ostatního suchého hromadného zboží (plus 13 procent) a ostatního zboží – oceli, neželezných kovů, papíru, ovoce a zeleniny, investičních celků a podobně (plus 9 procent). Objem překladu kontejnerů stoupl meziročně o jedno procento, trajektový provoz (Roll on / Roll off) o devět procent.
Předseda představenstva rotterdamské přístavní správy Allard Castelein k výsledkům uvedl: „Klesající tendence ze druhé poloviny roku 2013 se projevila i během prvních dvou měsíců prvního čtvrtletí letošního roku. Výjimečně výborné výkony v březnu nakonec celkový pokles vyrovnaly, takže přístavní odbavení zůstalo prakticky na stejné úrovni jako v prvním čtvrtletí 2013. Pro celý letošní rok předpokládáme mírný růst, musíme však pečlivě sledovat vývoj v jednotlivých segmentech. Rotterdam je velmi závislý na struktuře překladu. Roste například objem amerických investic do těžby břidlicového plynu.
Rejdaři objednávají stále větší kontejnerové lodě a intenzivně spolupracují na optimalizaci využití jejich obřích kapacit. Současně nesmíme zapomenout na to, že řada konkurenčních přístavů v severozápadní Evropě posílila překladové kapacity svých terminálů, mnohdy nad rámec ekonomického růstu kontinentu. Společně s našimi zákazníky i akcionáři pracujeme na zvládnutí těchto výzev.“ Překlad kontejnerů stoupl o jedno procento na 30 milionů tun a zůstal stejný vyjádřený v jednotkách: 2,9 milionu TEU. Růst zaznamenaly jak oceánské přepravy z/do Asie a Severní Ameriky, tak i příbřežní „shortsea“ provoz. Posílil rovněž tranzit zboží do zemí při Baltském moři i do Velké Británie. Trajektový Ro/Ro provoz stoupl o devět procent především díky vylepšené kondici britské ekonomiky.