4. dubna 2012
V oboru námořní dopravy vrcholí diskuse o tom, zda se kontejnerovým rejdařstvím podaří od druhého čtvrtletí prosadit připravované radikální zvýšení tarifů v relaci z Dálného východu do Evropy. Výsledek lze prozatím těžko odhadnout: odhodlání rejdařů je po dlouhých měsících „paběrkování“ obrovské, ale stejně intenzivní je i odpor některých jejich zákazníků z řad zasilatelů a speditérů.
Například nizozemský svaz spedice a logistiky EVO rejdaře obvinil ze zneužívání postavení na trhu při diktování nové výše tarifů. „Jejich požadavky nejsou s ohledem na aktuální poměry na trhu opodstatněné,“ uvedli na přelomu února a března zástupci EVO a odvolali se přitom na přetrvávající obrovský přebytek kapacit, kterými kontejnerová rejdařství po euforické vlně objednávek novostaveb disponují. „Konkurence mezi rejdaři je velká a tržní logika by měla držet tarify na nízké úrovni, případně je tlačit ještě níže. V opačném případě je to jasná ,kartelová‘ záležitost pro evropské antimonopolní úřady,“ poznamenali zástupci nizozemských logistických a spedičních firem.
Jiní klienti velkých kontejnerových rejdařství nicméně pro kurz rejdařů nacházejí i určité pochopení. „Liniová rejdařství ztrácejí při nízkých přepravních cenách peníze každý den. Z ekonomického hlediska je logické a nezbytné úroveň tarifů zvednout na smysluplnou hodnotu. Současná situace je naprosto neudržitelná,“ připustil například ředitel úseku námořní spedice koncernu DB Schenker Diederick de Vroet.
n